Fienden vilar i Westeros

Numera vet ni att alla som läser A song of ice and fire, serien som George RR Martin gett världen och som HBO gjort till tv-serie i form av Game of thrones, älskar den, älskar den, ÄLSKAR DEN. Jag har då ännu inte hört en negativ röst.

Jag har nu kommit till fjärde boken, A Feast for Crows (2005).

A song of ice and fire

A song of ice and fire

A song of ice and fire handlar om de sju rikena Westeros och deras regerande familjer, som krigar, klöser och biter varandra i kamp om makt, om land och om rikedomar. De sju rikena styrs från King’s landing, från Järntronen.

När vi kom in i handlingen i A game of thrones regerade Robert Baratheon, som tagit tronen med våld från de fruktade Targaryen, som red de sista levande drakarna. Nu lever de sista överlevande Targaryen i exil på andra sidan havet där den äldre brodern gifter bort sin lillasyster mot löfte om vilda krigare, som kan vinna tillbaka Järntronen åt honom. Det går inte riktigt som han tänkt sig och det slutar med att prinsen dör och hans lillasyster, Danaerys, nu drottning av hästfolket, lyckas kläcka drakäggen hon fått som bröllopsgåva.

Inte helt oväntat kommer alltså drakarna kommer tillbaka. Med dem kommer även magin tillbaka till världen. Gamla trolldomar får ny kraft. Alkemisterna, som kämpar med att göra löpeld, lyckas plötsligt göra mycket mer än de brukar. Här och där över världen börjar tecknen visa sig och det är ännu bara början.

I A Feast for Crows (A song of ice and fire, #4) är kriget nästan slut, åtminstone tillfälligtvis. Några gamla meningsskiljaktigheter är dock inte lösta, utan kriget har helt enkelt bränt ut sig självt genom att de flesta stora härförare är döda eller besegrade och deras arméer kraftigt decimerade. Medan den tredje boken var actionladdad från pärm till pärm fortskrider den fjärde boken i ett betydligt lugnare tempo.

Martins böcker är alla uppbyggda så att varje kapitel berättas ur en persons perspektiv, som sedan växlas till nästa kapitel. Ibland ger det väldigt intressant information från olika håll om samma händelse. Den fjärde boken delade Martin upp (dvs fjärde och femte) i två, och separerade karaktärerna.

Många har kritiserat beslutet eller i alla fall verkningarna av det, men Martin beskriver det så att han skrev fjärde boken, upptäckte att den blev otryckbart lång och fick bestämma sig för om han skulle ge ut en bok som slutade ”mitt i” eller om han skulle dela upp karaktärerna istället och låta femte boken ta upp de karaktärer som inte fick plats i fjärde, men låta den handla om samma tidsperiod. Så blev det. Fjärde boken, A Feast for Crows handlar om händelserna i Kings landing, medan femte boken A Dance with Dragons (2011) handlar mest om andra sidan haven.

Det folk har emot den fjärde boken verkar vara just Kings landing-fokuset. De flesta av oss har inte våra favoritkaraktärer där, i fiendenästet bland alla intriger. Men samtidigt får vi följa Iron men och Arya, så jag är faktiskt inte särskilt missnöjd ändå.

Boken var överraskande bra efter alla varningar och jag kunde även uppskatta det lugnare tempot där många trådar knöts ihop och jag fick större inblick i historiska händelser och diffusare karaktärer.

Det händer som vanligt för mycket att återberätta. Läs boken istället.

Kort, andra boken:

  • Baratheon får inte sitta kvar länge på sin tron.
  • Joffrey regerar efter sin far.
  • Tyrion blir kungens Hand.
  • Robb rider ut i krig mot Joffrey.
  • Stannis Baratheon förklarar krig mot Joffrey.
  • Renly Baratheon förklarar krig mot Joffrey.
  • Arya blir tjänare.
  • Jon rider norr om muren.
  • Bran lär sig springa igen.

Kort, tredje boken:

  • Robb träffar kärleken, bryter löften och får motgångar.
  • Catelyn förtvivlar av sorg.
  • Tyrion försöker göra det rätta.
  • Jaime försöker göra det rätta.
  • Brienne försöker göra det rätta.
  • Arya försöker komma hem.
  • Sansa försöker komma hem.
  • Jon vill inte svika sig själv.
  • Bran vill lära sig flyga.
  • Joffrey får smaka på sin egen medicin.
  • Danaerys krigar.

Kort, fjärde boken:

  • Samwell trotsar allt och är inte särskilt feg.
  • Catelyn får ett hjärta av sten.
  • Tywin möter sitt öde.
  • Jaime hittar sitt samvete.
  • Brienne letar och letar.
  • Arya tappar bort sig själv.
  • Sansa tappar bort sig själv.
  • Cersei tappar koncepterna.

Som vanligt… Det går inte att förklara handlingen utan att börja avslöja detaljer, men det går inte heller att börja avslöja handlingen, för den skulle bli 800 sidor lång… Den är allt för komplicerad för att bryta ner utan att förvirra eller för att försöka förklara utan att förstöra.

I A song of ice and fire kan vem som helst dö. Vem som helst. Du vet aldrig om karaktären du gillar bäst kommer att finnas kvar nästa kapitel. Å andra sidan kan folk komma tillbaka också. o.O

LÄS.

Nu vet ni redan att jag har lite terminofobi, så jag tänkte vänta med femte boken A Dance with Dragons tills jag läst lite Abercrombie, Delany och annat. Speciellt som jag drömmer mardrömmar om att Martin blir sjuk och inte kan avsluta serien. Taiträtaiträ! Och som folk påstår att jag inte kan vänta mig sjätte boken under 2012. Jag förstår inte hur de överlevt som följt serien från början. Jag klarar inte av att vänta i år mellan böcker i samma serie.

A song of ice and fire:

11 responses to “Fienden vilar i Westeros

  • elisabeth

    tyvärr fastnade jag i Dance with dragons! det gick inte att läsa slut. och jag grubblar över detta. om det är jag eller boken. antagligen jag. men dystert var det …

  • Feuerzeug

    elisabeth, menne! Den som alla säger är så underbar efter fyran.

    Kanske helt fel tajming bara? Man ska nog inte tvinga sig igenom Martin iaf. Bättre att lägga bort och ta senare.

    Jo, mycket dystert.

  • Emma

    Jag har nyligt läst ut A Feast for Crows och gillade den i princip lika mycket som de tidigare böckerna. Har inte så mycket emot Kings Landing-fokuset, har tidigare inte gillat Cerseis kapitel men de blev intressantare nu tycker jag. Och Jaime har ju varit en av mina favoriter ett tag. Har dock inte gett mig in på A Dance with Dragons ännu, ogillar när nästa del inte finns ännu.

  • Feuerzeug

    Emma, ja precis. Måste också vänta med Dange with dragons tills nästa bok syns på horisonten.

    Tills dess tänkte jag trösta mig med Abercrombie.

    Och ja, Cersei blev intressantare desto galnare hon betedde sig. Väntar med spänning på att hon faller hårt.

  • elisabeth

    jag väntar och tar mig an den senare helt enkelt. tills dess får jag köpa kokboken. har du, förresten, hrrm hrrm, läst Hobb?

  • Feuerzeug

    Elisabeth, Robin Hobb? Nej, det har jag inte. Borde jag det? =)

  • elisabeth

    JA! Läs Assasins-serien med FitzChivalry som huvudperson. Martin blurbar friskt (och verkar mena det). Tycker att den serien var lite svår att ta sig in i, men sen blev det en världsåskådning. Och läs dem givetvis på engelska.

  • Emma

    Jag har läst någon av Assasins-böckerna men gillade särskilt serien om de där skeppen. Vad den nu heter. Absolut läsvärt.

  • Feuerzeug

    elisabeth, får skriva upp på listan. Just nu är fantasykvoten maxad för ett litet tag framöver ;) Och då menar jag eftersom jag just köpt Abercrombie och Steven Erikson.

    Emma, ”serien om de där skeppen”? Av Hobb? Hmm…

  • elisabeth

    emma: jag fastnade mer för assassins, men jag gillar en-persons-perspektivet. just nu läser jag liveships traders och den är också jättebra, men just som personerna råkar ut för något våldsamt dramatiskt så byter boken kapitel och någon annan tar vid. lite som Martin. och visst det funkar ju. med Fitz gillade jag lallandet. han tog inte ett steg utan att man var med. och jag tyckte ändå inte att det blev tröttsamt! feuerzeug: hobb hör nog hemma på din lista. jag tänkte också läsa åtminstone abercrombie vid tillfälle! men blev lite osugen av nån recension tror jag.

  • Emma

    Jag kommer inte på vad serien heter. Måste kolla, kanske heter den just Liveship traders på engelska?

Kommentera

