Veckans läsning 37, v7

Två härliga Abercrombieveckor! Jag har satt tänderna i, älskat och avslutat de två första böckerna i Joe Abercrombies trilogi The first law. Underbar fantasy, som jag gärna rekommenderar. Mörk och våldsam ibland, trivsam och  rolig mest annars.

När jag inte läst Abercrombie har jag lärt mig isländska. Det är ett väldigt lustigt språk. Jag kan rekommendera det. Det tar lästid, vilket ju är närapå brottsligt, men det är så roligt att det är värt det.

The blade itself fick vi lära känna Abercrombies underbara romanfigurer och i Before they are hanged fick vi lära känna dem bättre, samtidigt som de hela tiden utvecklas och förändras. Väldigt bra fantasy. Och för vuxna dessutom. Lyxdeluxe. Jag har blivit lovad av Anna från In another library att den tredje boken är allra bäst. Eftersom de två första var väldigt bra så låter det inte dumt alls.

Mot slutet av veckan började jag läsa Tooth and nail av Craig DiLouie. DiLouie skrev även Infection, som var allt jag ville ha av ZA Recht, men inte fick. Med det menade jag att den var hejdlöst spännande och bra zombieaction. Jag hoppas få uppleva samma sak med Tooth and nail. Dock grämer det mig fortfarande att jag läste Infection först trots att DiLouie skrev den efter Tooth and nail. Min inre pedant skriker i fasa.

Redan första sidorna var jag i alla fall förtjust i Tooth and nail, så ännu så länge uppfyller den de högt ställda Feuerzeugkraven.

Veckans läsning:
4 responses to “Veckans läsning 37, v7

  • Swedish Zombie

    Abercrombie har helt klart flyttats upp i läslistan, tack vare dina härliga inlägg av numera klassiskt feuerzeug-snitt.
    Kul att du läser DiLouie igen!

  • Feuerzeug

    Swedish zombie, haha, ”klassiskt feuerzeug-snitt”?

    Kände väldigt mycket för zombier plötsligt. Tror det är alla fantasyböcker som gör det. Till slut blir de för gulliga. Vill ha mer apokalyps, mer obeveklig undergång.

  • Swedish Zombie

    Ja, du är tyst ett tag & sen smäller det till med en rejäl post. Inte sällan är de inte bara intressanta, utan skapar lässug också. Sånt gillas.
    Noterade att du nu läst ut Tooth & Nail & betyget verkade vara gott. Kalas!

  • Feuerzeug

    Swedish zombie, tack! Det var positiv kritik minsann!

    Tycker själv att jag skriver för långa recensioner, men har svårt att gilla dem om jag drar ner dem för mycket. Största behållningen för mig är att få förmedla vad jag tänker om böcker…

    Snart kommer recension av Tooth and nail, som gillades ypperligt.

Kommentera

