Så ryskt att man dör av leda?

I nyfunnen kraft att ta itu med gamla bokhyllemonster plockade jag upp Metro 2033 av Dmitri Gluchovskij. Jag har blivit lovad apokalyps och tunnelbana. Jag har även förstått att det är väldigt ryskt.

Men jag vill inte gärna tro att det är ryskt att skriva extremt segt, långsamt, upprepande och tråkigt. Det måste vara något annat som är ryskt, förutom tunnelbanenamnen, men de egenskaperna är iaf orsaken till att jag inte läste klart boken.

Ja, ni hörde rätt. Jag lade ner Metro 2033 knappt halvläst. På sidan 173 av 453 fick jag nog på riktigt. Då hade jag dock känt sedan sida ett att det var något som inte stämde.

Boken handlar om Artiom, som växt upp i Moskvas tunnelbana efter någon slags kärnklyvningsapokalyps. I mörkret överlever människorna som autonoma stater på de olika stationerna. Tunnlarna däremellan är farliga sträckor och där kommer hemska monster upp från djupen och dödar människorna. Det är lite magstarkt, men det kan funka.

Dock är det allt. Gluchovskij gör ingenting med sina premisser. Han för inte handlingen framåt. Han låter mig inte lära känna karaktärerna. Det är bara en lång radda ansikten utan drag och röster utan personlighet som avbyter varandra i tunnlarna och på stationerna mellan de eviga upprepningarna av hur faaarligt det är. Jajjamänsan.

Jag kan närmast likna det vid att läsa Jan Guillou, som också har en tendens att räkna upp tusen fakta innan han kommer till skott, upprepa sig ifall vi glömt hans viktiga detaljer och mala på i det oändliga om allt utom själva handlingen.

Mig passar det då inte.

Det räcker inte med mysiga tunnlar, tält, svampte och karbiner samt patroner som valuta. Bra jobbat, du har hittat på en rollspelsvärld. MEN VAD HÄNDER DÅ? Nehe, det glömde han visst.

Uttråkad räcker inte för att beskriva min känsla av att traggla 170 sidor till av ingenting.

Hejdå 2033.

Den som vill byta till sig ett felfritt exemplar av Metro 2033 och helt orört ex av 2034, båda inbundna, kan väl ropa hej.

14 responses to “Så ryskt att man dör av leda?

  • Böckerx3/Metta

    Jag hade jättesvårt för den där ryssen, Perumov? som skriver de där fantasyböckerna om nåt svärd…Jag KOM INTE IN I BOKJÄVELN! Jag älskar de gamla ryssarna så som Gogol och Dostojevkij. Men nu vågar jag nog inte testa 2033 ens…sambon ratade spelet rätt brutalt också så…

  • Swedish Zombie

    Vad bra! Då kan jag stryka den där från listan. Fan va skönt. Jag är lite inne på att börja med att endast läsa noveller, alternativt att sluta läsa böcker helt.

  • Swedish Zombie

    För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras samt att texten om Hollowland som sagt INTE var en sågning.

  • Feuerzeug

    Böckerx3, tror inte man ska dra alla ryssar över en kam, men folk har lite löst påstått att problemen med 2033 beror på ryskan. Personligen tror jag inte det är riktigt så enkelt.

    Swedish zombie, SLUTA LÄSA BÖCKER HELT!??! Nä! Det får du inte. Men noveller kan ju vara fina. Och antologier. Och fina små pusselantologier, som den du skrev om häromdagen, där alla historierna hörde ihop på något sätt. Lite som Samlade svenska kulter. Väldigt roligt koncept.

    Har btw förstått att Hollowland inte var en sågning. Jag hittade fel helt enkelt. ;)

  • Siv

    Jag tycker om dig ändå.
    /tunnelbanenörden
    PS min ryska besvikelse är Sergej Lukjanenko – hade bestämt mig för att jag skulle komma att älska Nightwatch och kände bara ett ”jaha?” innan jag övergav den efter 200 sidor.

  • Eve

    Synd att du blev besviken, jag gillade den riktigt mycket och upplevde den som spännande och inte alls långsam och tråkig. Däremot instämmer jag med föregående talar om Perumov och Nightwatch, kom inte alls in i de böckerna.

  • Feuerzeug

    Siv och Eve, vet inte varför jag inte gillade när så många andra gjort det. Jag kanske har blivit helt allergisk mot allt för (för mig) pratiga böcker.

    Men men… det finns så många böcker och så lite tid, vilket vid de här tillfällena känns väldigt bra.

  • Siv

    Bokbloggarsfären blir ibland förvillande lik en likatyckande blobb så det är egentligen ett friskhatstecken, snudd på livstecken, att vi tycker olika. Eller så är jag bara bitter för att alla verkar förstå och älska The Tiny Wife utom jag.

  • Siv

    (jag vet att det heter bloggosfär för de flesta. jag vill vara ejest igen.)

  • Siv

    eLjest (men vafan, jaja jag ska sluta skriva nu)

  • Nej tack Zombies

    Synd att du gav upp tyckte också som du ganska länge men bitvis så lös den till och tog ett par kliv framåt för att sedan söka igen. Alltså jag gillar till och med trådar som inte leder någonvart för det gör berättelsen olinjär och spännande (men bitvis frustrerande). Och trådar som fanns som inte avslutades också.

  • Johan

    Jag tycker tyvärr att hela det gäng moderna tyska sf- och fantasyförfattare (Perumov, Gluchovskij, Lukjanenko) jag har läst har varit ganska tradiga. Tyvärr.

    //JJ

  • Feuerzeug

    Nej tack zombies, efter halva boken räckte det inte med bitar som lös, tyvärr. Det finns för lite tid och för många bra böcker för att slösa tiden på de dåliga.

    Trådarna må vara hur många de vill. Problemet här var bluddrig text om ingenting.

    Johan, ska trösta mig med mina klassiska sf-författare av rang. =)

Kommentera

