Testa dina zombieskills på riktigt

I Storbritannien kan man köpa biljetter till ”The Mall” och uppleva Dawn of the dead så nära verkligheten som möjligt. Tror du att du skulle överleva? Nu kan du testa dina skills på riktigt.

Köpcentret är fyllt av zombier och din uppgift är att överleva. Upplevelsen bygger på klassiska zombiefilmer och tv-spelsbaserade uppdrag.

I grupper om 15 har man tre timmar på sig. Fokus ligger på kvalitet, dvs att göra det trovärdigt nog så att du blir riktigt rädd. Deltagarna får luftpistoler, laddade med plastkulor, men bara mycket få. Givetvis är ammunition en bristvara. På vägen genom spelet kan man hitta handvapen, som t ex basebollträn. Alla vapen är mjuka och går att använda på riktigt mot zombierna, precis som i lajvrollspel.

Köpcentret bjuder på två varianter av zombiekrig. Det börjar ungefär som i filmen (Dawn of the dead), med vilda actionscener som avbryts av perioder av totalt lugn. Förr eller senare behöver du dock springa för livet. Mot slutet blir det tv-spelsaction och du måste lösa en rad problem i snabb följd.

Zombierna du möter är professionella (lol). Många av dem har spelat in filmer och gått zombiepromenader (zombiewalks ;).

Skillnaden från verklighetens zombier, eller klassisk Brooks-zombie, är att dessa zombier inte behöver slås ut med skott mot huvudet. Faktum är att man avråder från all form av huvudkrossning. Om inte annat, så för att spara på proffsen. Orka rekrytera nya zombier hela tiden.

Zombieköpcentrum

Zombieköpcentrum

Vill du testa dina skills, så ska du åka till Reading, ca 40 km väster om London. Köpcentret är 23000 m2 och övergivet sedan flera år tillbaka. Man hoppas få fortsätta använda det utan att någon bulldozrar det till marken.

Är du svensk och vill starta eget så rekommenderar jag dig att söka upp ett tomt köpcentrum, skaffa några luftpistoler och skumpinnar från ett lajv, rekrytera dina zombiekompisar och starta ett likadant företag här i Sverige. Förutom zombieapokalypsfansen skulle du lätt sno paintballkidsen och företagsgigen också. Gört.

Skaparen av The Mall tänker utvidga rörelsen till andra miljöer, som hus och herrgårdar.

Riktpriset för biljetter ligger på 1309 kr. Jag uppmanar dig att genast börja titta på lokaler och räkna på budgeten. Så ses vi sen.

(Sist jag spelade paintball slutade det med att jag blev trött på att smyga, reste mig upp, tog ett djupt andetag och sprang skrikande genom skogen och sköt ihjäl alla. Inte helt enligt reglerna, men det var effektivt. Det kan hända att ni inte vill vara i samma lag som mig.)

 


8 responses to “Testa dina zombieskills på riktigt

  • Anna (med näsan i en bok)

    Helt underbart! Vilken affärsidé, tor jag ska boka en resa till England nu!

  • Mia Hansén

    Åh tänk att man kan bli så glad av bloggar, sitter här och storflinar!

  • Frida

    Åh vad festligt! Låter skitkul ju!!

  • Ela

    Shit vad coolt! Och läskigt, jag skulle förmodligen förvandlas till en hysteriskt gråtande hög i en hörna.

  • Eva-L

    Jag kan springa bredvid dig och skrika och döda zombisar, för jag tror inte att jag skulle kunna smyga en minut utan att dö av spänningen. :)

  • Pål Eggert

    ”Sist jag spelade paintball slutade det med att jag blev trött på att smyga, reste mig upp, tog ett djupt andetag och sprang skrikande genom skogen och sköt ihjäl alla. Inte helt enligt reglerna, men det var effektivt. Det kan hända att ni inte vill vara i samma lag som mig.”

    Fan vad cool du är :) Jag vill vara i ditt lag alla gånger.

  • Feuerzeug

    Hahahaha, jag älskar era kommentarer! Tack allihopa.

    Någon driftig person (inte jag) borde dra ihop zombieslaktarpaintball åt oss.

    Men nej, Pål, det är inte coolt, det är ju rena rama skyttegravsneurosen. ;)

  • bokoholist

    Du och jag i ett paintballteam vore en succé. För tusen år sen (eller åtminstone 12-13) när vi var ett gäng grabbar i unkisklubben så drog vi till stadens centralt belägna numera utdöda laseredomekällare. De andra grabbarna (som var såna där biologiska grabbar, med testiklar) trodde nog att det var ganska safe att bjuda med mig, men de hade inte räknat med effekten av Rammstein som bakgrunsmusik. Vi körde som tur var alla mot alla och jag vann nåt så in i helsike överlägset. Jag fick aldrig mer följa med och unkisklubben upplöstes dessutom ganska snart efter det där då de flesta av oss fångades upp i parkonstellationer men satan så jag njuter av tanken på det där än. En paintballsession några år senare slutade på samma vis. Jag är en teoretisk njutningsmördare, så är det bara.

    Puss!

Kommentera

