Ont om plats i bokhyllan?

Har du ont om plats i bokhyllan? Det har nog de flesta av oss, som inte är nya i leken eller har ytterst stor lägenhet med väldigt få andra prioriteringar.

Själv har jag nu så ont om  plats att varje ny bok i princip betyder att en annan måste ut. Tills jag kom på den briljanta idén!

Vissa böcker är ju lika stora. En del av dem kanske till och med står intill varandra. En del av dem kanske till och med är skrivna av samma författare. Detta är grunden till din succé: stapla dem istället för att rada upp dem.

Bokhylletricket

Bokhylletricket

Plötsligt kan man utnyttja hela utrymmet nedifrån och upp och få plats med ca tre till fem böcker till. Det här revolutionerar hela bokhyllesorteringsbranschen och samtliga moderna lagringssystem.

Man kan säga att det här är bokhyllans svar på komprimering av filer.

Själv har jag nu staplat både Lee Child och Janet Evanovich och skulle kunna stapla ett par till när det kniper.

Plötsligt är det inte heller längre en nackdel att man har lite många pocketar. De är ju fördelaktigt likformiga. Nu är pocketen ett plus inte bara i väskan, utan även i bokhyllan!

På köpet får man även ett visst avbrott i bokhyllans monotoni. Jag skulle vilja påstå att det är ganska genialiskt. (Och jag vill inte höra om att någon redan gjort det.)

Själv har jag sparat plats för minst tio (10) böcker. Jag ser fram emot bilder och rapporter på hur många bokplatser ni lyckas spara i era bokhyllor.


6 responses to “Ont om plats i bokhyllan?

  • bokstävlarna

    Eftersom du inte vill höra att någon redan gjort det: Genialisk idé! Ska genast åka tillbaka i tiden och införa tricket i mina bokhyllor! ;)
    Det enda jag inte gillar med systemet är att det är sjukt svårt att få ut den understa boken i en trave utan att tömma halva hyllplanet. Men med tanke på hur mycket plats man sparar är det helt klart värt det.

  • louixenpixeln

    Jag köper nya bokhyllor istället… Ska bli spännande att se hur min lägenhet ser ut om ett år eller så.

  • emmasnotskal

    Alla lösningar är bra lösningar!!!!!

  • Hanna

    Det där är en sjukt bra lösning! Att trava böcker i det lilla utrymme ovanför uppradade böcker och nästa hylla funkar också kanon.
    Jag, som har en vääälidigt liten lägenhet har även investerat i ett par invisible shelfs så att jag har travar med böcker som hänger på väggarna också. Mycket praktiskt!
    Och snyggt!

  • Feuerzeug

    loiuxenpixeln, finns inte plats för fler hyllor. Utom kanske uppe vid taket. Vilket dock inte gått hem hos Heminredningsrådet här hemma.

    Hanna, travade böcker över raderna finns också, ungefär överallt, fast försöker hålla det till olästa. Sjukt full bokhylla blir det. =)

Kommentera

