Du och dina känslor

”If I could, I would forgo ever having any mood again, and just live with my emotions.”
– Paul Ekman, Emotions revealed

En av de första böckerna jag recenserade här på bloggen var Telling lies av Paul Ekman. Ekman är mannen som är verklighetens förlaga till Cal Lightman i tv-serien Lie to me, om en man som lärt sig läsa människor och se när de ljuger, och som använder dessa skills för att hjälpa FBI och andra att avslöja lögnare.

Telling lies handlade om hur lögner fungerar, om gester och ansiktsuttryck man gör då och annars, och om hur det hela hänger ihop. När jag läst boken blev jag faktiskt en bättre människokännare. Kanske redan där lite väl bra. Folk tycker inte om att man ser när de ljuger, så det är bra att hålla det för sig själv.

Jag blev genast förtjust i Paul Ekmans språk, även om han upprepar sig ofta (väldigt amerikanskt), och hans vetenskaplighet. Ekman refererar noga till publicerad forskning och motiverar sina åsikter. Alla hans teorier är inte allmänt vedertagna. Precis som det ska vara, så är han utsatt för kritik inom forskningsfältet, men jag vill påstå att han är en god forskare och att han har mycket intressant att berätta, som vi sedan använder som vi vill.

Emotions revealed fokuserar istället på själva känslorna, och tar inte upp lögner, förutom när den beskriver sk partiella känslouttryck, då någon försöker hantera sin känsla eller dölja den.

När jag läste Emotions revealed hamnade nästan hela recensionen på twitter under läsandets gång, och nu vet jag knappt var jag ska börja.

Emotions revealed är uppdelad i nio kapitel.

  1. Känslor i olika kulturer. Är de universella? Ser glädje likadan ut i djungeln, som på Manhattan?
  2. När känner vi känslor? Vad tjänar de för syfte? Evolution lämnar oss sällan med egenskaper, som inte gör någon nytta.
  3. Kan man förändra känslornas utbrott? Kan jag sluta reagera så starkt på vissa saker?
  4. Lite om känslor och känslouttryck generellt.
  5. Om ledsenhet och vånda
  6. Om ilska
  7. Om överraskning och rädsla
  8. Om äckel och förakt
  9. Trevliga känslor

Steg för steg lär jag mig om hur känslor fungerar i hjärnan och i kroppen, om vad som särskiljer de olika känslorna och om hur man kan börja arbeta för att förbättra både min uppmärksamhet på andras känslor, och min hantering av dem, samt min hantering av mina egna känslor.

Kriminalpsykologi, psykopater och lögnare

Kriminalpsykologi, psykopater och lögnare

Emotions revealed var en väldigt givande och intressant bok, som gav mig otaliga insikter om känslor och beteende. Jag kan inte rekommendera den tillräckligt. Jag kan inte med ord beskriva hur otroligt viktig den kändes och hur många känslor den väckte.

Så, köp denna väldigt snygga, rosa bok, och läs. NU!

Tidigare om Paul Ekman:

7 responses to “Du och dina känslor

  • Maria

    Verkar ju himla intressant. *skriver upp på läslistan*

  • Pål Eggert

    Hmm, absolut intressant. Jag läste en fil kand med psykologi som huvudämne och är överhuvudtaget fascinerad över hur vi tänker, hur vi påverkas och påverkar, och hur vi tolkar världen. Jag borde verkligen läsa den här (och varför inte Telling lies?).

  • Nike Bengtzelius

    Hahaha, ”Trevliga känslor”. Bara det gör att jag får en glad känsla :)

  • Feuerzeug

    Maria, Det är mycket intressant!

    Pål Eggert, Ja, då borde du verkligen läsa den här. Och Telling lies, och allt annat han skrivit. Det är väldigt engagerande för att vara fackböcker.

    Nike, ”Enjoyable” tror jag var originalordet. Han tar till och med upp olika sorters stolthet, vilket kändes lite suspekt, men som jag nog måste tillstå har en viss poäng.

  • elisabeth

    hmm. jag är en extremt arg person. skulle vara intressant att läsa mer om ilska. samtidigt hatar jag självhjälpsböcker. och kay pollacks-mantran. jag tror på vetenskapen.
    är detta något då?

  • Feuerzeug

    Elisabeth, jag hatar självhjälp. Det här är ingen självhjälpsbok, det är facklitteratur.

    Just den här kan dock hjälpa dig förstå hur känslor fungerar och hur man eventuellt kan hantera dem, men den är teoretisk och innehåller inte mer handgripliga råd än tips om hur man härmar känslor med ansiktet.

    Så ja. Vetenskap, inte flumbug. Vad tror du om mig, egentligen?? =)

  • elisabeth

    det låter som självhjälp som passar mig. och jag skulle inte skriva dig och pollack på samma sida:-)
    vetenskap är underbart, i synnerhet när det är små centran i hjärnan som aktiveras, haha. ett annat tips: Osunt förnuft av Olav Hammer. om hur vi hela tiden är programmerade att TRO istället för att tänka logiskt. fantastiskt befriande faktiskt.

Kommentera

