Den yngsta deckarhjälten

Många har tipsat mig om Denise Mina, som en ny deckarförfattare för mig att prova. Därför skaffade jag de första böckerna i hennes två deckarserier, den om Paddy Meehan (journalistvinkeln), och den om Alex Morrow (polisvinkeln).

Den jag började med, The field of blood, handlar om Paddy Meehan, en irländsk skotte som jobbar på en tidning som springpojke. Hon är bara sexton-sjutton år, och därmed min hittills yngsta deckarhjältinna.

Denna ungdom visar Mina på genom att låta Paddy vara besatt av sin vikt, gå på konstiga dieter, hångla med pojkar, bråka med familjen och sukta efter stora drömmar.

Det blir ganska klyshigt och kvalmigt och dåligt, faktiskt. Ändå älskar man Paddy. Jag vill henne väl och jag vill se henne växa upp till en stark och självsäker kvinna. Men gör hon det? Jag vet inte, jag har ju bara läst första boken, men jag tänker inte läsa några fler om det är samma visa i några hundra sidor till.

Jag behöver nog inte ens gå igenom själva handlingen, för den är så väldigt sekundär och deckaraktig. Huvudsaken är att ni vet att Paddy är underbar, men att hon som tonårsgestalt är väldigt osannolik, och att man vill knuffa henne hårt i ryggen mer än några gånger.

Plus till Mina för att hon har en tjej i huvudrollen, som är ung och annorlunda än det mesta jag sett. Minus för att det blir så överdrivet och konstlat.

Berätta väldigt gärna om det blir bättre i senare böcker, för det här kan vara så bra, om det fortsätter i rätt riktning.


4 responses to “Den yngsta deckarhjälten

  • Pi

    Vet att jag slutade läsa om Paddy efter andra boken, men kunde inte riktigt minnas varför. Efter att ha letat bland gamla blogginlägg så verkar det som om jag inte riktigt orkar med Paddys alla nojor och, framför allt, att jag störde mig enormt mycket på själva deckarintrigen och upplösningen.

    Så, nej, jag tyckte inte att det blev bättre. Jag tyckte mindre om Paddy i andra boken trots att hon inte längre är i samma underläge som i den första.

  • Feuerzeug

    Pi, tack för den dåliga nyheten. =/ Misstänkte att det skulle bli så. Tusan. Hon skulle ju kunna vara så bra.

  • Sara BE

    Smaken är olika. Jag gillade Paddy i alla tre böckerna.

  • Feuerzeug

    Sara BE, ja det är den. Och jag gillar henne, det gör jag, men jag vill så gärna att hon ska utvecklas och gå framåt, och inte vara lika osäker och kroppsfixerad som jag tyckte att hon var här.

    Jag är nog helt enkelt mer för starka kvinnor, som åtminstone har självdistans nog att se sina egna brister..

Kommentera

