Thelma och Louise, zombiestyle.

The first days av Rhiannon Frater, är en zombieroman av klassiskt amerikanskt snitt. Den skiljer sig dock på några punkter, som ni kommer att märka.

Bokens huvudpersoner är hemmafrun Jenni och advokaten Katie. Vi möter Jenni precis efter att hennes hustrumisshandlande man och hennes två barn har blivit zombier och försökt äta upp både Jenni och varandra. Strax därefter möter vi Katie, som dyker upp i en pickup och räddar Jenni. De två drar sedan iväg på en zombiedödarturné.

Just här är historien som allra bäst. Vi har Jenni och Katie, två helt olika kvinnor. För den ena är zombieapokalypsen det bästa som hänt henne. Äntligen är hon fri och äntligen har hon möjlighet att vara sig själv. För den andra är det verkligen undergången, men samtidigt ett uppvaknande från ett fullständigt verklighetsfrämmande kontorsjobb, och perfekt hemmaliv med den perfekta frun Lydia i den perfekta villan.

Det är Thelma och Louise, om de hade åkt runt och skjutit zombier.

The first days av Rhiannon Frater

The first days av Rhiannon Frater

Men precis som i filmen, så kan det inte hålla, och det gör det inte heller. Långsamt vänds en fantastisk och originell zombiehistoria till totalt skräp.

Nu kommer jag nästan att börja SPOILA boken, men det är ändå bara skräp, så med största sannolikhet ska ni ändå inte läsa. Fortsätt på egen risk.

.

.

.

Någonstans på vägen slutar Jenni och Katie att vara de personer vi lärde känna i början. Jenni blir en kåt tonåring med mordiska tendenser och Katie blir heterosexuell och våpig.

Dessutom släger Rhiannon in alla triangeldramer, som möjligen kan tänkas i konstellationen av karaktärer hon har tillgängliga.

Det blir nästan så dåligt, att man glömmer hur bra boken faktiskt var i början. Hade den här boken fortsatt på det utsatta spåret, så hade jag gett den det allra högsta betyget möjligt och jag hade med glädje läst de resterande två delarna i trilogin. Men som det nu är, så är jag istället heligt förbannad, besviken och trött.

Varför blir Jenni en tonåring, istället för att fortsätta på den hälsosamma vägen från misshandlad hustru till självständig kvinna? För nej, hon känns inte som en självständig och sexuell kvinna, hon blir verkligen tonårigt besatt. Det är pinsamt.

Varför blir Katie en bisexuell kvinna med förkärlek för starka karlar som kan ta hand om henne, istället för att fortsätta vara den starka lesbiska kvinna vi träffade i bokens början? Varför fick hon inte fortsätta vara stark och sorgsen? Varför måste hon plötsligt vara bisexuell och falla för män?

Det är frustrerande och idiotiskt, och förmodligen en konsekvens av att Frater skrev boken som en online-följetong utan särskild tanke eller mål. Kanske tappade hon kontrollen över sin egen handling och sina egna karaktärer någonstans på vägen. Kanske skrev hon bort sig och hittade inte längre tillbaka till sin grundtanke.

Lika bra som början av boken är, lika dåligt är slutet på The first days, tyvärr.


7 responses to “Thelma och Louise, zombiestyle.

  • Anna

    Jag skrev upp den här på min mentala att-läsa-lista efter typ tre meningar av recensionen, och så blev jag mer och mer besviken ju längre ned jag kom. Lite foreshadowing nästa gång, tack!

    Nej men, inledningen låter mer än asbra – typ den zombieroman jag letat efter utan att veta om det. Är det värt att läsa boken för början trots det dåliga slutet? Och finns det något hopp om att det blir bättre i efterföljande delar?

  • Feuerzeug

    Anna, haha, förlåt, men det var typ meningen. ;)
    Blev jag besviken, så ska ni också bli det. Typ. Förlåt!

    Inledningen är helt suverän, tycker jag. Inte det bästa språket, men bra.

    Ungefär halva boken är ”skräp”. Det går dock att läsa och komma igenom, utan problem. Jag har ingen aning om det blir bättre i senare delar eller inte: Vet inte om Swedish zombie eventuellt läst mer än jag.

    Det vore kul om du ville prova, så kan jag kolla vad du tycker innan jag bestämmer mig. ;)

  • info@swedishzombie.com

    Hohoho! Det var en fet sågning! Underhållande!

    Jo, jag har läst resten också. Bitvis gillar jag Fraters påhitt, bitvis blir jag också frustrerad. Det romantiska slisket och fejk.queerpåhitten blir bara fler och fler. Det vore så roligt om jag kunde tvinga dig att läsa resten också, Sara. Fan i helvete vad arg du skulle bli! Hohoho!

  • Anna

    Jag är i valet och kvalet. Fast å andra sidan kan det vara värt att läsa boken för en halv vettig zombieroman åtminstone.

  • Feuerzeug

    Swedish zombie, haha, så pass? Nu blir jag ju riktigt nyfiken istället.

    De hamnar dock ganska långt ner på prioriteringslistan med tanke på att jag bara har ett liv att leva, och bara tusen miljarder böcker att läsa.

    Men som ren underhållning slår Frater den där EL James iaf. Hundra gånger om.

  • Juniläsningen | In Another Library

    […] The First Days. Trots att jag visste om att det inte skulle fortsätta lika bra som det började så tog det mycket självbehärskning […]

  • Boktipset: The First Days | Zombieöverlevnad

    […] Läs också gärna Feuerzeugs sågning av boken. […]

Kommentera

