Nyanser av övertalning

Fifty shades of grey, alltså. Som om inte tillräckligt många har skrivit om den redan. Men vet ni vad? Det var tillräckligt många som påstod att den hade någon slags värde, för att jag skulle tänka: ”Okej, jag läser den väl då. För att se vad allt ståhej är om, och för att det börjar likna allmänbildning att ha läst den jävla boken.”

Så, nu har jag läst den jävla boken. Och vet ni vad? Den har INGA SOM HELST kvaliteter, värda ens fem minuter av er värdefulla lästid.

Fifty shades of grey av E L James

Fifty shades of grey av E L James

  • Den är INTE feministisk.
  • Det är INTE särskilt mycket sex i den (har ni läst en bok med sex i förut?)
  • Det sex som finns är INTE särskilt hett (mest en hel del smekande över magen och längs låren)
  • Det är värdelöst språk
  • Det är värdelösa, papperstunna karaktärer
  • Det är osammanhängande, tråkigt och utdraget
  • Det är inte trovärdigt
  • Det är inte spännande
  • osv osv osv

Så varför läsa? Låt bli, för fan. Det är skit. Det suger. Det borde aldrig ha blivit populärt. Det är helt otroligt att det sitter en E L James och cashar in på detta fullständiga novell-på-forum-skräp.

Någonstans hittade jag den här lilla seriestrippen, som beskriver väldigt väl varför 50 shades inte är feministisk:

One shade of Grey

One shade of Grey

För hade 50 shades varit feministisk öht, så hade den inte handlat om hur en jävla vampyrwannabe går omkring och beklagar sig över att han är så opassande för henne och hur han till och med är farlig för henne, och hur inte alls borde ha med honom att göra, samtidigt som han överöser henne med presenter och erbjuder henne ett slavkontrakt.

Och den hade inte gått ut på att den lilla oskulden säger nja och nja och nja och sedan mot sin vilja dras in i någon slags sexlek som såklart slutar illa för henne, precis som vampyren lovat.

För övrigt är den lilla oskulden förmodligen hjärnskadad. Hon ramlar hela tiden utan orsak, och hon kan verkligen inte hantera sitt intag av alkohol, trots att hon dricker vin ungefär varje dag (det är också ett aber). Hon kan dessutom inte formulera sig i sällskap av vampyren, och hon kan inte bestämma sig för vad hon känner, eller om hon känner någonting alls.

Jag skulle rekommendera terapi till dem båda, och jag skulle rekommendera er att stanna långt långt långt borta från detta miserabla trams.

15 responses to “Nyanser av övertalning

  • Jan Lindgren

    Hade inte tänkt läsa den boken sen innan (även om minst en person jag känner har tipsat mig om den), men nu ska jag verkligen hålla mig borta. :D

  • Monika

    Okej, och nu tvekar jag inte längre, även om tvekan aldrig var särskilt stor. Tack för att du sparat in på min ovärderliga lästid :)

  • Maria

    Hahaha :) Å ena sidan bestämde jag mig för att inte joina masshysterin, å andra sidan vill jag kunna ha en egen åsikt. Fast det är nog inte värt, någon jävla gång ska väl folk sluta snacka om den.

  • Sara Pepparkaka

    Alltså, jag tyckte också att det började verka som om man missat nåt i allmänbildningen när man inte läst den här. Men nu inser jag att jag kan glömma den.

  • Marie/Skuggornas bibliotek

    Det här verkar vara ett klassiskt fall av en bok som framför allt läses av folk som aldrig läser. Man blir så trött… Tack för din recension, det känns som att den uttrycker vad jag själv skulle tycka om jag läste boken! För egen del tänkte jag hoppa över den, problemet är bara att då med trovärdighet kunna såga den när folk frågar vad jag tycker (för det gör de, ”du som gillar böcker har väl läst…”). Man får hoppas att hypen går över snart!

  • Feuerzeug

    Ja, nu kan ni hoppa över den! Hänvisa till mig, vetja, och säg att jag läste åt er och att det räckte mer än väl. =)

  • Jan Lindgren

    Enda problemet är att jag nu har blivit lite nyfiken på att läsa den för att se exakt hur dålig den är. :D

    Ja, jag är hopplös. :D

  • Feuerzeug

    Men Jan, jag har ju sagt exakt hur dålig! JÄTTEdålig. =D

  • Jan Lindgren

    Jag vet! Men jag är nyfiken på exakt hur jättedålig! ;) :D

  • Feuerzeug

    Jan, okej du förtjänar den nästan, om du är så nyfiken. Men skyll inte på mig! =)

  • Jan Lindgren

    Jag kommer inte läsa den, men om jag gör det så är det klart att jag skyller på dig! ;) :P

  • Hanna

    Skönt att få höra precis hur dålig den är, nu kan jag sluta fundera. Tack!
    Om vi ignorerar den måste den försvinna.

  • Det mörka tornet

    Misstänkte att den var sjuuuukt dålig! Nu är jag ännu mer säker! Men guuud, vem orkar läsa liksom? Detta måste vara den bästa diss jag läst på länge!! :-)

  • Feuerzeug

    Hanna, ja nu ignorerar vi den till döds! Bra där. (Inte ens hundra galopperande hästar kan få mig att läsa uppföljarna).

    Det mörka tornet, tack, den kom från hjärtat! =)

  • Alekzandra

    Håller med fullt ut, har läst den nu när jag legat hemma, förkyld över jul – som döläsning. Vill bara att skiten ska ta slut! Var det någon som korrläste denna boken?? Nu läser jag iof den svenska översättningen, man kan ju undra ifall översättaren ens kan skriva ibland. Men antar att språket är lika trist och hemskt i orginalspråk. Förstår verkligen inte hur folk kan beskriva den här som ”romantisk”. Suck

Kommentera

