Stephen Kings bok om skrivande

Jag läste Stephen Kings On writing och led igenom det mesta.

Det är ingen bok om skrivande, ifall vi menar en handledande fackbok. Det är mest en biografi över hur Stephen King blev författare, hur han led och slet och strävade. Sedan på slutet, så ger han några tips, ungefär samma tips som finns i exakt alla skrivandeböcker.

Fördelen med On writing är att den är snabb- och lättläst, eftersom det inte är någon fackbok. Nackdelen är att den ger mycket lite i fråga om exempel och praktiska tips, samt att den är på engelska.

Jag förstår att den är uppskattad som inspiration, men jag förstår verkligen inte hypen. Det finns mycket bättre böcker om skrivande. T ex Lars Hesslinds lilla volym Författarskola. Och jag tror absolut att det finns många fler mycket bättre skrivandeböcker där ute.

Tipsa gärna om de bästa skrivandeböcker ni hittat.

12 responses to “Stephen Kings bok om skrivande

  • Hanna

    Jag måste säga att jag faktiskt gillade Stephen Kings bok om skrivande. Jag läste den förvisso på svenska, har en lika stor aversion mot adverb som mr King och läste den med inställningen att det var en inspirationsbok inte en fackbok.
    Jag gillar den också för att den säger som det är, att skrivande inte alltid är den behagliga dröm många tror. Det är inget ‘gud gav mig en gåva’ och liknande andligt tjafs jag läst om i många inspirationsböcker om att skriva.
    Det stör mig att jag inte kan komma på vem som skrivit den bok vi hade som kurslitteratur på den kurs jag lästa för ganska exakt ett år sedan – den som gick ut på att författaren i fråga bara gick runt och mådde bra medan gud gav henne historier att skriva. Läs inte den, vilken det än var för den är värre än King!

  • elisabeth

    hanna: det är inte JUlia Cameron du tänker på? Annars håller jag med. Jag ser Kings bok som en tydlig och handfast manual, där det gudomliga är långt borta. och det kan behövas i floran av inspirationsskit.
    Men. Jag har inte läst den boken du rekommenderade. Får väl göra det!

  • Creutz

    Mhm, instämmer med Hanna ovan: jag gillade Kings bok, men ser den också främst som en inspirationsbok.

  • Feuerzeug

    Hanna, kanske har att göra med vad man läst för skrivandeböcker, för jag tänker ”säger inte alla skrivandeböcker det? Att du ska stryka adverb och att det inte är någon gudagåva, att det krävs arbete och tid?” Men förstår ju att det inte stämmer.

    Haha, bra antitips! Ska verkligen inte läsa den. ;D

  • Feuerzeug

    Jag måste helt enkelt ha en lite sned syn på handböckerna som finns. Jag har aldrig läst någon INSPIRATION FRÅN GUD-bok om skrivande. Förmodligen skulle jag kasta den långt ifrån mig.

    De råd jag läst har varit handfasta, och samma som i Kings bok, och ofta bättre formulerade och upplagda, än Kings råd, för hans bok är allt annat än tydlig och handfast tycker jag. Det är så sjukt mycket JAG LED SOM UNG OCH MIN FRU STÖTTADE MIG. (caps ingår)

    Nä, inte min grej helt enkelt. Fast, kanske har jag läst för mycket facklitteratur av den saharatorra sorten.

  • Pål Eggert

    Klart att skrivande inte är en gudagåva. Det vore ju helt överdrivet och orealistiskt. Det är förstås en gåva från Satan. Det verkar så fint, men sen kör det ihop sig och man är på väg ner i helvetet ;-)
    ”Framförallt bland författare finns en ökad förekomst av de flesta psykiatriska sjukdomar: schizofreni, bipolär sjukdom, depression, ångestsyndrom och missbruk. Författare har också ungefär 50 procent ökad risk att begå självmord jämfört befolkningen i stort” http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5311399

  • Feuerzeug

    Pål, ytterst deprimerande.

    Jag misstänker att det kan handla om någon slags känslighet som ligger till grund för så väl kreativitet som risken för psykisk sjukdom.

    Dvs det är inte sjukdom som ger kreativitet, utan båda kan ”orsakas” av samma egenskap i hjärnan. Ungefär.

  • Pål Eggert

    Mmm, jo så är det nog. Men håll med om att det är mycket roligare att säga: ”Mitt huvud är fullt av demoner! Deras namn är Legion!”

  • Feuerzeug

    Pål, det bor ingen Legion i mitt huvud, bara en ganska grinig ekorre.

  • Hanna

    Elisabeth: Jo, visst var det Julia Cameron! Jag har läst fler som utgår från samma princip men hon tar priset.

  • WJ

    I’m in the middle of the book now. Enjoying it so far, but I agree, not too much stuff on actual writing!

    (Luckily google translates this website into English for me lol)

Kommentera

