Inte så divergent

Jag såg fram emot Divergent av Veronica Roth. Förvisso hade jag först förväxlat den med fantasy, men det visade sig att det nästan var det. Den där sortens ungdomsdystopi, som Hungerspelen, som är precis som fantasy på alla sätt, förutom att det inte är det. ”Utvald ungdom vägleds att inse att HEN ska rädda världen.” Ungefär så. Allt är likadant, förutom själva magidelen.

I Divergent ska man välja falang i tonåren, och sedan blir man skolad att passa in i den falangen. Falangerna hedrar mycket snäva ideal. Du kan välja de Osjälviska, Ärliga, Tappra, Fridfulla eller Lärda. Beatrice har vuxit upp som Osjälvisk, men tvivlar ständigt på var hon hör hemma. Hela resten av boken bygger på hennes val, och jag ska inte spoila, men man kan väl säga att det blir en hel del träning, våld, mobbning, nollning, initieringsriter och ganska fjantigt tonårsblabb.

Divergent av Veronica Roth

Divergent av Veronica Roth

Där Hungerspelen ändå var genialisk, så är Divergent torr och teknisk, men ändå barnslig. Roth verkar ha snöat in så totalt på sin värld och hur den fungerar att hon vill beskriva allt för oss, men vi är nog inte så intresserade av hennes teknikaliteter, och hade nog hellre fått lära känna vad personerna kände och upplevde. Tji fick vi.

Divergent är inte asdålig. Jag tog mig igenom den utan några större problem, men jag njöt aldrig.

Historien är så banal, att den hade behövt något genialiskt att överraska mig med. Istället är den förutsägbar som Kellog’s Cornflakes. Det känns som att jag läst den och sett den på film många gånger förut. Grundtanken är bra, men Roth gör alldeles för lite av den.

Jag antar att Divergent ändå kan vara spännande för många, speciellt yngre och de som inte läst så mycket liknande. Det är bra, för alla ursäkter att ge sig på postapokalyps och dystopi är bra. Men jag känner mig inte så sugen på att läsa mer av Roth, även om jag undrar hur resten av världen ser ut, och vad som finns utanför Stängslet.

Jag kan tyvärr inte rekommendera Divergent, men jag tänker inte heller avråda från att läsa den.


5 responses to “Inte så divergent

  • Louise H (@louixenpixeln)

    Jag håller med dig till punkt och pricka!

  • Carro

    Skönt att höra att den inte har frälst alla ;)

  • Feuerzeug

    Carro, du kan lita på mig att vara motvalls. Oftast. ;)

  • Eva-L

    Jag, som har plågat mig igenom 2 Scott Westerfield-böcker (Pretties och Specials), tyckte att den var helt OK. Inte i närheten av Hungerspelen men bra mycket bättre än Westerfield (och Michael Grant (Gone) och Cassandra Clare (City of Bones) för att nämna några andra YA-böcker). Jag har upptäckt att mitt lokala bibliotek har många nya YA-böcker så jag testar lite av varje och det mesta är så förfärligt dåligt. Divergent är en av de bättre.

  • Feuerzeug

    Eva-Lotta, det måste vara den där sabla relativiteten. Med tanke på vad som egentligen är bra (Hungerspelen), så är den ju inte det, men jag tror dig, att det finns (ännu) värre. :)

    Det värsta är att man förlåter YA det, eftersom de är till för unga vuxna, som man tänker kommer läsa bättre böcker sen. Men ffs, egentligen förtjänar de ju givetvis bra böcker hela tiden.

Kommentera

