Om att vara kritisk

Ni vet när ett huvud och en bok stöter ihop, och det låter ihåligt? Då är det inte säkert att det är bokens fel. (Georg Christoph Lichtenberg, se ovan)

Det är helt sant det där citatet.

Ändå sitter jag här och recenserar böcker på min fritid. Och en del av er tycker att det är intressant. En del av er håller med, andra inte. Man kan kommentera och kritisera på varje inlägg. Ibland gör ni det och då blir jag glad.

Jag läste nyligen en kommentar på en recension jag skrivit. Den var glad, så då blev jag glad. Men kommentaren handlade även om dessa men vi som recenserar skriver. Om att en känslig själ kanske läser recensioner om den bok hen skrivit, och blir ledsen. Det står fina saker, men ständigt detta men. Ständigt något som inte var bra, något som borde varit annorlunda, bättre, eller inte alls.

Så är det.

Ja, så är det verkligen.

För vad skulle det vara för slags recension om man inte försökte vara lite kritisk också?

Jaha, säger ni, men ibland är du ju faktiskt inte alls kritisk, även om du ibland är lite för kritisk också. Ibland säger du ”det här var bäst LÄS FÖR BÖVELEN” (det har jag iofs aldrig sagt, tror jag).

Men det är sant. Ibland är jag inte alls kritisk. Ibland blir jag helt enkelt överväldigad. Kanske är det vad man vill uppnå med sin bok, men det är inte vad jag tycker att man vill uppnå med en recension.

En recension ska vara kritisk. Då har du gjort rätt. Den får hylla och beskriva och analysera på alla håll, men där ska finnas ett försök till kritik också. På ett bra sätt.

Men så tänker nog inte en författare som jobbat på en bok hur många timmar som helst, som till slut fått den utgiven, som till och med fått den läst. Och recenserad. Och så skriver idioten ett jävla ”men”.

Men så är det.

Så är det verkligen.

Ibland är en bok helt enkelt inte riktigt fantastisk. Och så recenserar jag den, för de som vill läsa om boken. Och då måste jag vara ärlig. För jag är en väldigt ärlig person och jag tycker det är hela poängen med att recensera, att ni ska få min helt ärliga åsikt om en bok som ni kanske funderar på att läsa, eller som ni redan har läst. För jag recenserar ju för era ögon, inte som någon slags utvärdering av en författare.

Mitt syfte: Att få diskutera åsikter om böcker. Att få utlopp för mina tankar om dem. Och att få fundera kring vad som är bra och inte.

Mina åsikter är inte ristade i sten. Ibland har jag fel, ibland är jag osäker och ibland ångrar jag mig. Men ibland är en åsikt bara en åsikt. Och du eller någon annan har förmodligen en annorlunda åsikt, lite eller fundamentalt. Det är ju det bästa, för vad vore det för kul om vi tyckte samma sak? Vad hade vi då att diskutera?

Nej, jag anser nog att det är helt rimligt att vi tycker olika om böcker. Det är så det ska vara. Men jag förstår att det är tråkigt för någon varje gång du eller jag inte tycker om en viss bok.

Det är inte alltid kul att behöva kritisera och ge synpunkter på förbättringar, när personen som skrev boken faktiskt kan tänkas läsa och ta illa upp. Men det kan vara väldigt givande att få. Eller bara hemskt. Boken är ju publicerad.

Det är skillnad på att vara kritisk på ett seminarium eller i en diskussion och att vara kritisk mot ett faktum. En publicerad bok kan man inte längre ändra på (om man mot förmodan skulle vilja).

Jag vet att risken finns att någon tar illa upp när jag skriver det jag gör. Både läsare och författare. Skulle jag själv skriva en bok, så skulle jag förmodligen låta någon förläsa samtliga recensioner innan jag själv läste dem. Så att jag slipper läsa om min krokiga grammatik. Eller mina papperstunna karaktärer. Eller den vedervärdiga hjälten i speedokalsonger.

Eller inte. Nej, förmodligen skulle jag läsa dem ändå. Men säga till mig själv att vi tycker olika, Kalle Kanin och jag. Vi tycker olika och kanske skulle jag skratta högt åt hans text. Kanske inte. Kanske är han ett geni. Vem bryr sig? Får man ingen kritik så har man förmodligen inte blivit läst. Får man lite beröm, så är det mer än inget. Får man en bra recension med ett litet men på slutet, så var hela recensionen bra, men recensenten kände ett starkt behov av att visa på analytiskkritisk förmåga. Kalle Kanin har minsann läst grundläggande textanalys. Han vet. Hur man gör.

Efter denna wall-of-text. Efter denna rant: Jag vill inte skriva om boken. Jag vill skriva hur den kändes, vad den gjorde och hur den levde. Och ibland håller det inte riktigt. Då säger jag det.

Ibland tror ni på mig. Ibland säger ni att jag är helt flokig.

Fortsätt med det.

7 responses to “Om att vara kritisk

  • Mia Hansén

    Om författaren inte vill växa, tänka om och lära nytt ska kanske hen inte samtala med läsaren såhär. Stående ovationer är säkert nice, men! ;) Visst ska alla författare ha respekt, det de gör är ju skithäftigt. Som läsere måste en ju få bli lite förbannad ngn gång ibland, och då ligger väl författaren ibland risigt till… Tror ändå du och andra bloggare har den här respekten ”trots” ”hård” kritik. Här är det bara stående ovationer på dina recensioner – oavsett ja tycker liknande eller ej.

  • Lingonhjärta

    Väldigt bra inlägg och kloka ord och håller helt med:) Själv har jag utbristit – LÄS FÖR BÖVELEN!! – massor av gånger misstänker jag men jag blir ofta så lyrsisk och läser precis som du från hjärtat. Och skriver sen om hur det kändes att läsa boken och oftast är jag positiv (typ nästan alltid då jag sällan läser klart något som jag inte gillar eller fastnar för) men ibland är jag också kritisk. Så länge som kritik är konstruktiv så är det ju något positivt och något som man kan ta vara på. Hur ska vi annars kunna utvecklas? Men sedan finns det ju tyvärr de som kritiserar för att vara kritisk och då förstår jag att man som författare kan bli lite förbannad.

  • Feuerzeug

    Mia Hansén, ja precis. De är ju Författare vad jag än säger. ;)

    Tack för uppmuntrande ord!

  • Feuerzeug

    Lingonhjärta, att bara läsa bra böcker och sluta läsa icke bra böcker är en fantastisk egenskap. Jag applåderar och beundrar det! (Var ju bland annat nämnt i inlägget om Hur läsa bra böcker för ett tag sedan. Avancerade grejer.)

    Konstruktivt ska det ju vara. Samtidigt kritiserar jag ju inte för författarens skull. Inte förväntar jag mig att hen läser detta. Jag kritiserar ju för mina medläsare. Och då skriver jag ju inte riktigt på samma sätt, som om jag hade redigerat en text åt någon, t ex.

    Oftast handlar det om saker som helt enkelt inte passade mitt huvud. I någon annans huvud kanske det passade jättebra. Inget huvud är då bättre än det andra. Bara olika.

  • Arina

    Bra kritik handlar ju om att kunna tala om varför en bok är bra eller dålig. Får man inte uttrycka just det man upplever när man läser blir det svårt. Sedan handlar det som du säger mycket om tycke och smak men om man håller en vettig ton i sin negativa kritik kan jag inte se vad det skulle vara för fel.

    Om man låter någon ta del av det man har skapat så måste man räkna med att inte alla kommer att tycka om det. Människor har ju åsikter om det mesta. Sedan kan det bli riktigt intressant om två personer med olika åsikt kan mötas och ha en diskussion. Det är något jag saknar ibland.

    Jag vet inte om det här över huvud taget är ett svar på det du skrev för jag läste det för flera timmar sedan och är för trött för att läsa om hela texten igen.

  • Rebecka

    Jag tycker att inlägget är fantastiskt! Och som du säger, den recension man skriver är en redovisning för ens tankar när man läste boken, och vem har egentligen samma tankar som någon annan? Alla är olika, gillar olika, tycker olika, lägger märke till olika saker, stör sig olika etc. Det man skriver i en recension är ens egna tankar och känslor. Inte ett faktum. Någon annan tycker nog att de böcker jag ogillar är de bästa som finns, vi tänker bara olika.

  • Titti ABC Café

    Jag fattar inte riktigt varför folk skulle ta illa upp. Alla tycker ju. En del tycker mycket, en del tycker lite.

Kommentera

