Apokalypsen blir bättre

”Blir det någonsin bättre?” har många frågat sig angående den något ojämna Walking dead-serien, både på tv och i serieform.

Jag började läsa Walking dead av Robert Kirkman för ganska länge sedan, men har haft ett uppehåll efter 3-4 albumet, eftersom jag tappade lusten lite. TV-serien sprang åt ett annat håll, folk klagade och spoilade till höger och vänster och i albumet verkade det inte mycket bättre.

Men så fick jag tag i den svenska versionen av sjätte albumet, Totalt jävla mörker, från Apart förlag, och då var jag ju tvungen att dels läsa ikapp och dels jämföra de engelska utgåvorna jag har med den svenska utgåvan.

Det första som ska sägas är, att det blir bättre. Dels blir det bättre efter 3-4 albumet, när berättelsen faktiskt rycker sig ur gyttjan och går vidare.

Till slut händer det nästan för mycket. Walking dead är verkligen en berättelse med höga insatser, om ni hajar. Det händer så mycket att jag förstår att de knappast kan göra TV av det. Det är inte PK. Det är inte vad tittarna vill se. Men det är helt rätt.

Om jag ska jämföra med Aparts svenska version, så blir det också bättre. Det jag stör mig på, ständigt, i den engelska utgåvan, är fetstilandet av random ord och det ganska dåliga skrivandet.

Fetstilandet gör att man betonar fel ord. Det stör läsflödet och upplevelsen väldigt mycket, även om man vänjer sig med tiden. Som tur är blir även det bättre efter några album, men i den svenska versionen är fetstilandet redan från början mycket bättre. De ord som naturligt bör betonas gör det, och ibland är fetstilen helt borttagen. Även skrivandet är bättre på svenska. Kanske är det den amerikanska slangen jag inte är helt van vid, men replikerna känns trovärdigare på svenska.

Ibland blir det dock lite pajigt. Vissa översättningar är inte helt hundra, som t ex när det engelska ”rip him a new one” blir ”skåra upp ett nytt rövhål” på svenska. Det är ju inte helt etablerat, och känns kanske inte helt okej.

Stilstudie engelska vs svenska från Walking dead

Stilstudie engelska vs svenska från Walking dead

Något som många irriterat sig på är den dåliga kvinnosynen i Walking dead. Personligen är jag inte ett dugg överraskad över hur dålig den är, eftersom hela historien utspelar sig i den amerikanska södern. Det är inte direkt jämlikhetens mecka där nere, speciellt inte ute på landet. Kentucky, ni vet? Det ligger också där nere. Många kyrkor, mycket fördomar, en hel del ”torra countyn” med alkoholrestriktioner, och väldigt konservativt.

Bild från Walking dead

Bild från Walking dead

Walking deads dåliga kvinnosyn är inte mysig, men den är sann mot berättelsen. Och det blir bättre. När man läst en bit börjar de starka kvinnorna plötsligt visa sig. Ett tag är det rena rama amazonkriget mot zombierna. Kanske är det så att tidigare tuktade sydstatskvinnor kan ta för sig i denna postapokalyptiska värld?

Men även om en helt del händer, karaktärer utvecklas, tillkommer och slaktas, så finns det riktigt konstiga delar i Walking dead. Vad tycker ni? Är det här sant mot berättelsen, eller bara puckat?

Redigerad bild från Walking dead

Redigerad bild från Walking dead

Och det här?

Bild från Walking dead

Bild från Walking dead

Jag rekommenderar gärna Walking dead. Men läs minst fem album, gärna tio-sjutton stycken. Ni måste hänge er och ge serien en chans att utvecklas. För det händer så mycket, saker förändras. Det är tråkigt ibland (särskilt för figurerna), men ingenting varar för evigt.

Och läs dem gärna på svenska.

7 responses to “Apokalypsen blir bättre

  • bokstävlarna

    Läsa FEM album innan det blir bättre?! Nä, livet är för kort för dåliga böcker. Om en serie tar fem album på sig innan den slutar vara usel så är det inte en serie jag vill lägga energi och pengar på.
    Jag läste faktiskt inte ens ut det tredje albumet (som jag lånade på svenska). Ska hålla mig till spelet istället, som jag helt överraskande tyckte var asbra.

  • marcusbiblioteket

    Åh jag blir alldeles koleriskt upprymd av detta braiga inlägg även om jag bara precis börjat läsa första albumet.

    Det är ju alltid ett problem detta med att skildra fördomar och märkliga politiska åsikter och gränslandet där skildringen övergår till att faktiskt vara fördomsfull själv. Åsikten om att kvinnor fött ”på egen hand” i tusentals år och att det därför är ”naturligt” att köra på utan läkare och bedövningar och sluta gnälla osv. är det ju många som har idag. Det finns ju (herregud!!) människor som har om möjligt ännu konstigare åsikter än så om vad som är ”naturligt”… Att dessa åsikter skulle bli kvar i den postapokalyptiska världen är ju ganska logiskt. Jag kan till och med tänka mig att de skulle bli mer cementerade eftersom folk i tryckta lägen inte tenderar att bli MER sympatiska utan tvärt om.

    Däremot blir det ju ett problem om karaktärerna säger såna idiotgrejer och sen får vi se massor av födslar som faktiskt går jättebra och är smärtfria och där inga skador uppstår. Då övergår det i puckat tycker jag. När de puckade uttalandena även gestaltas.

    I tv-spelet tycker jag att de har fått till den balansen rätt bra, samtidigt som den är outtalad vilket gör det ännu bättre. Det är (så långt som jag kommit) ofta männen som driver på handlingen genom att agera som om de vet bäst hela tiden. Men, det blir ofta ganska fel när de agerar och tar kommandot. Folk dör i onödan pga drastiska beslut och gruppen skadas av att männen agerar som om de vet bäst i alla situationer, är aggressiva i onödan osv.

    Jag tänkte hela frukosten på det du skrev om att de tuktade kvinnorna faktiskt frigörs en del av den postapokalyptiska samhällsordningen. Det är ju superintressant att reboota samhällsstrukturerna på det här sättet.

    Om en tittar historiskt så har ju detta hänt i krigstider i modern tid. Kvinnor har exempelvis börjat arbeta i industriyrken när männen vart och krigat på annat håll. Då har det även blivit socialt accepterat att bära mer rörliga plagg som t.ex. byxan. Sen när männen har kommit tillbaka från kriget, exempelvis efter andra världskriget, uppstår ett hemmafruideal i reklam som ska locka tillbaka kvinnan till hemmet igen och vi ser även hur modet svänger.

    Det är ju en superspännande tanke (om än sorglig) att en zombieanarki skulle vara effektiv för på sikt med att köra unkna könsroller till tippen. Jag kommer definitivt att läsa albumen med helt andra ögon nu. Tack för det.

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, haha! Ja, det var lite ironi från min sida. Men ett seriealbum tar å andra sidan inte lång tid att läsa, och det blir verkligen mycket bättre senare. Det som är dåligt i början har sina orsaker, osv etc etc.

    Ibland är en berättelse kanske sann mot sig själv på bekostnad av läsaren.

  • Feuerzeug

    Marcus, Kul med ett så långt och intressant och supergenomtänkt svar! Det är jättejobbigt med så här komplicerade och komplexa berättelser, som man måste hata samtidigt som man älskar dem. Men ibland lyckas det… Om man orkar.

    Och precis! Även om kris först cementerar de existerande ojämlika strukturerna, så kan krisen också tvinga fram en förändring.

    Kul att kanske ha lyckats väcka en tanke.

    Själv tycker jag verkligen mer och mer om berättelsen. Och som tur var, så var jag förberedd på sexismen, och försökte se på den så objektivt som möjligt.

  • marcusbiblioteket

    Jo det var himla bra att ditt inlägg kom precis nu för jag håller på och jobbar bort skolarbete och frigör mer lästid och jag har första albumet framför mig som jag längtar efter. Kanske ska börja min resa imorgon om allt går som det ska. Du väckte verkligen peppen!

  • Anna (...med näsan i en bok...)

    Genomtänkt och bra recension. Jag håller mig dock till tv-serien har svårt att läsa grafiska noveller…

  • Andrea

    ”Det är inte direkt jämlikhetens mecka där nere, speciellt inte ute på landet. Kentucky, ni vet? Det ligger också där nere. Många kyrkor, mycket fördomar, en hel del ”torra countyn” med alkoholrestriktioner, och väldigt konservativt.”

    Ja, finns det något värre än fördomsfulla människor som drar alla över en kam utifrån tex vilka länder de kommer från eller vilken stad de bor?

Kommentera

