Vad du måste veta om Mo Hayder

Folk läser nu Ritual på svenska utan att ha läst Hayders tidigare böcker (som dock har givits ut på svenska för några år sedan). Så här tyckte jag om Ritual när jag läste den strax efter de två första böckerna.

Folk missförstår Jack Caffery. De fattar ”ingenting”, eftersom de ju egentligen hoppar in mitt i serien, som dock Hayder påstår är en ny, dvs Walking man-serien.

Den är skit. Utterly crap. Och varför det? Jo…

Så här är det. (enligt mig, okej då)

I de första böckerna är Caffery en komplex och fantastisk huvudperson, som har både goda och dåliga sidor, vilket också har sin förklaring. Då älskar man honom.

Sedan gjorde Hayder ett långt uppehåll då hon skrev fristående böcker.

När Hayder började skriva om Caffery igen, så verkade hon plötsligt hata honom. Som ett riktigt vidrigt ex.

Alltså skriver hon ner honom på alla sätt och vis. Han blir en otrevlig, dryg jävel istället för den mer nyanserade antihjälte han var tidigare.

Han är dessutom bara en konstig bifigur och huvudrollen innehas av den knarkande, idiotiska, flummiga jävla skitmänniskan Flea.

Ja, jag hatar Flea. Jag hatar henne av hela mitt hjärta och orkar inte läsa en rad om henne, ens för att få en glimt av min älskade Caffery.

Så här kan man uppleva Ritual när man läst de tidigare böckerna, som är enormt mycket jättemycket bättre.

Ingenting av det dåliga är med i de tidiga, men allt av det bra.

Hayder har liksom gått vilse i pannkakan och jag tänker inte läsa ett skit förrän hon blir ihop med Caffery igen.

Läs gärna mina recensioner av Walking man och jämför med recensionerna av Caffery-böckerna. Det är milsvid skillnad.

Tidigare om Mo Hayder:

4 responses to “Vad du måste veta om Mo Hayder

  • Helena

    Bra klargörande! Fast jag tycker att du ska läsa något fristående av Hayder medan du väntar på att hon blir kompis med Caffery igen. Hanging Hill, t ex, som jag läst och tyckt väldigt mycket om trots att jag ville skrika Hayder rakt i ansiktet efter twisten i sista kapitlet. Eller nu när jag tänker på det är ju det en styrka.

    http://helenadahlgren.wordpress.com/2011/05/02/hanging-hill-mo-hayder/

  • Monika

    Det här ska jag tänka på när jag läser Ritual.

  • Carro

    Jag har ju inte läst något alls av Mo Hayder, men om jag gör det så ska jag definitivt börja om från början!

  • Feuerzeug

    Helena, ja dem ska jag läsa. Har dem i bokhyllan. Provade dock Tokyo, som jag inte alls fastnade för, på grund av två tidslinjer osv. Det var en ganska konstig bok, faktiskt. Eventuellt mycket väl lämpad för akaporrsälskande japanentusiaster med historiska ambitioner.

Kommentera

