Läsmusik

Det här är ett inlägg om att läsa till musik. Jag råkade visst brodera ut mina tankar lite, så för dig som vill ha listan punkt slut, så är det bara att klicka och vara glad: Läslistan

Men för dig som är intresserad av detta viktiga ämne, så bör du nu sätta dig till rätta och spetsa dina ögonöron.

Jag läser oftast på pendeltåget. Ibland har jag tur, men oftast är tåget fullt av människor som spelar skrällig musik i kassa hörlurar, som spelar upp videoklipp för varandra ur högtalarna, som pratar, skrattar, äter, prasslar, testar ringsignaler, struntar i att svara och låter mobilen ringa, snarkar, hostar, nyser, snörvlar… Ni fattar. Det är helt enkelt inte optimalt för läsron.

Däremot är själva resandet, förflyttningen, helt optimalt. Jag läser alltid bäst när jag är på väg någonstans, som om min resa sammanfaller med bokens på något sätt, och förstärker intrycken. Någon gång vill jag boka en lång tågresa och bara läsa tills jag kommer fram, sova gott på ett hotell och sedan åka tåg tillbaka igen.

Ett annat sätt att förstärka intryck från boken, är att spela soundtracket. Tyvärr har väldigt få böcker ett soundtrack, och ännu mer sällan har de som har det några ljudspår som jag faktiskt tycker om (undantag Pål Eggerts litterära bokmusik). Ofta har den musik författare lägger upp dessutom den underliga egenskapen att det är sång till låtarna.

Enligt den forskning som finns om att läsa med musik, så är instrumentalt att föredra. Sången stör din koncentration, medan musiken i sig förhöjer den. Möjligtvis går det bra med sång på ett språk man inte förstår, men det allra bästa är alltså att hitta instrumental musik, som gärna liknar klassisk musik. Vetenskapen rekommenderar Mozart och liknande, och visst finns det fantastisk klassisk musik att lyssna på (testa gärna den här spellistan), men personligen föredrar jag något mer… modernt, producerat… och fett.

Därför har jag skapat den ultimata Läslistan. Musiken kommer framför allt från filmer, tv-spel och de få band som producerar musik som låter som filmmusik, t ex Immediate, som inte är ett band i vanlig bemärkelse (läs mer).

Listan går förresten lika bra att använda i badrummet ifall ni också ibland kryper ner i bubblet med en bok och en halvflaska bubbel. Förmodligen läsningens Rolls Royce, den ultimata lyxen.

Med den här listan kan jag stänga ute alla jobbiga ljud i läsmiljön och samtidigt få den där stämningen från en riktigt bra filmsekvens. Förmodligen blir böckerna jag läser bättre av att jag lyssnar på Läslistan, faktiskt. Förmodligen borde samtliga författare ge mig procent på sin royalty, eftersom jag bidrar till boken. Ehehehrrrrm… Nåväl.

Provlyssna gärna Läslistan. Vad tycks?

Brukar ni också lyssna på musik när ni läser? Har ni kanske tips på bra läsmusik? Pejsta dem genast i kommentarerna!

Spotifylänkar: 

Edit:

Ganska många säger att de inte kan läsa till musik, för att det måste vara helt tyst. Men… kan ni se på film (med filmmusiken i bakgrunden)? Vad är skillnaden? O.o


6 responses to “Läsmusik

Kommentera

