Galna skepp

I Liveshiptrilogin fick jag havsormar, pirater och levande skepp. Min älskade Robin Hobb ger mig verkligen allt.

I den andra boken, The mad ship, fortsätter Altheas kamp för att återta sitt förlorade skepp Vivacia. Hon har fått hjälp, dels av det levande skeppet Ophelia, dels av Brashen, hennes fars gamla styrman. Vi får en allt djupare förståelse för vad de levande skeppen är, och för deras komplexa bakgrund. De är det hela Bingtowns rikedom och framtid vilar på, men vad är de själva?

Samtidigt kommer Kennit piraten allt närmare sin dröm om att bli kung av Piratöarna. Hans livsöde kommer allt närmare Altheas, Vivacias och Bingtown.

I Bingtown kämpar Altheas systerdotter Malta mot samhällets normer, samtidigt som hon så gärna vill vara en del av dem. Amber pärlmakaren (som Hobb-läsare kanske känner igen?) försöker rädda det levande skepp, som står strandat på Bingtowns strand, och som ropar ut sin galenskap i natten. Skeppet, Paragon, har ett mörkt förflutet, och sägs ha mördat sin besättning; Ingen vill längre ha med honom att göra. Men ingen vet vad som egentligen hände, och under tiden står han ensam på sin strand och minns.

The mad ship är lite av en transportsträcka, men absolut inte utan handling eller spänning. Jag har alltid gillat böcker om skepp och hav, sedan jag läste gamla klassiker som liten, om stackars matroser som seglade under usla förhållanden. Dessutom är det häftigt att Hobb lyckats införliva pirater i sin fantasyvärld, och att hon ifrågasätter, i Liveshiptrilogin, inte bara sexism och könsroller, utan även slaveri och en människas rätt till sitt eget liv.

Liveshiptrilogin har nog varit något av den fula ankungen till den populära Farseertrilogin, men jag älskar den storligen. Och vad ni än gör, läs Farseer först, för det är jätteroligt när Hobb refererar till sig själv och sin egen värld.

Tidigare om Robin Hobb:


12 responses to “Galna skepp

  • FantastiskFiktion

    Det är jätteroligt att läsa när du skriver om mina favoritböcker, en verklig bekräftelse på att varje läsning är unik. Vi har läst samma böcker och gillar dem båda två, men vi ser helt olika saker. Jag kan knappt bärga mig tills du kommer till ”Fool’s fate” :)

    • Feuerzeug

      Fantastisk fiktion, vad kul! Nu vill jag läsa dina recensioner av Hobb, om de finns. Länka gärna!

      Jag kan inte heller bärga mig till Fool’s fate. Får tvinga mig att läsa något annat än Hobb nu. :D

      • FantastiskFiktion

        Varför tvinga dig att läsa annat när du har olästa Hobb? Skulle jag aldrig klara, knappt ens dagstidningen….

        Allt jag har skrivit om Hobb går att hitta på http://fantastiskfiktion.wordpress.com/tag/robin-hobb/ , men där finns inga direkta recensioner av hennes första tre serier eftersom att jag läste dem innan jag började blogga (även om jag har läst om dem sen dess). Det finns däremot lite tankar om The Rain Wilds Chronicles, som inte borde spoila nåt mer än vad själva böckernas existens gör.

        När Hobbs nya serie kommer ut ska jag läsa om alltihopa från början, och då blir det the mother of all blogginläggs om hela rasket, tror jag. :) Eller så kanske vi skulle försöka göra något gemensamt diskussionsinlägg? Det hade varit intressant… Lite problematiskt kanske, när diskussionen går något i stil med ”Jag älskade [nån del]” ”Och jag också! Och [en annan del] var också otroligt intressant” ”Ja, det tyckte jag också!” och så vidare… ;)

        • Feuerzeug

          Haha, ja, det kanske blir väldigt mycket medhåll. Annars låter det kul. Men jag ser fram emot omläsningsinlägget redan nu, oavsett. Och nya serien, givetvis. Omg Hobb <3

          • FantastiskFiktion

            Det är ju tyvärr ett tag bort, en bok om året brukar det komma, den första ska komma i år och det ska bli tre, så två år till får jag vänta – för jag vill helst vänta med att läsa de första innan alla har kommit ut, för annars kommer det att klia i min hjärna i två års väntan, ungefär. >_<

            Jag behåller tanken på ett diskussionsinlägg i bakhuvudet, så kan vi se om vi fortfarande tycker det är en intressant idé när du har läst alla serierna?

  • Arina Pingol

    Jag älskar böckerna om Fitz och the Fool men de här tyckte jag var ganska jobbiga att läsa. Kanske mest för att jag tyckte så intensivt illa om en del personer.

  • Stefan

    Kul att du gillar de här böckerna. Ja, en skickligare fantasyförfattare på folks (och vargars) känslospel är väl svårare att finna.
    Personligen har jag ibland haft lite svårt för Sonens/Tom Grävlingsstrimmas perspektiv (är berättelsen skriven i jag-form hänger ju väldigt mycket på protagonistens personlighet) och det ibland lite långsamma tempot (inte minst i Narrens uppdrag = del ett i trilogin Den gyllene mannen), men jag vill ändå hela tiden veta mer om vad som ska hända.
    Handelsmännen och de magiska skeppen är av förklarliga skäl min favorittrilogi av alla Hobbs alster (hittills), just med tanke på att den inte bara är ytterst välskriven och innehåller drakar, utan även är skriven från flera karaktärers perspektiv.

    Jag är också imponerad av Robin Hobbs research (jag gissar att hon inte kan precis allt!) och detaljrikedomen som kommer fram i berättelserna.
    Hon är väl förtjänt av att vara en favorit bland fantasyläsare.
    En annan kvinna som skriver utmärkt fantasy (åtminstone den enda bok jag har läst i den ännu ofärdiga serien Sword of Shadows) är J. V. Jones. Läs A Cavern of Black Ice och låt er sugas in i ett iskallt klanäventyr, med mycket välskrivna karaktärer i en utmärkt berättelse. Men ni behöver inte ha bråttom, för serien är som sagt inte färdigskriven än, och den började 1999 …

  • Funderskan

    Det känns bra när andra gillar böcker jag ska läsa! Ska snart börja läsa första delen i Farseertrilogin som jag fått låna av en kompis! Kan knappt bärga mig ^^

  • Slutet på piratfantasy med drakar | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Galna skepp – The mad ship (Liveship Traders #2) […]

  • Gamla grå vargar och snabba katter | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Galna skepp – The mad ship (Liveship Traders #2) […]

  • Gamla hundar kan också sitta | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Galna skepp – The mad ship (Liveship Traders #2) […]

Kommentera

