Den där jävla oceanen

Ni vet ju hur det går när jag ska läsa Neil Gaiman, haha! Men ibland funkar det. Den här gången var det mitt emellan.

Jag läste The ocean at the end of the lane (TOATEOTL), och det var faktiskt precis som väntat. Gaiman är så där mysig och småtrevlig och samtidigt så urbota tråkig, precis som i American gods. Jag börjar undra om han över huvud taget kan göra en till Neverwhere.

The ocean at the end of the lane

The ocean at the end of the lane

Huvudpersonen i TOATEOTL är en liten pojke som lär känna en flicka lite längre bort längs vägen. Sedan börjar det. Han dras in i en annan värld, han börjar ana att flickan inte är som alla andra. Och så puttrar det på ett tag med små konstiga katter och det där havet som är en damm, och olika konstiga demoner som är flygande lakan. I allmänhet är både pojken och alla de andra personerna ganska otrevliga människor. Och i allmänhet är det inte så mycket som egentligen händer, även om det utan problem går att läsa boken från början till slut utan att bli galen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, det är bara mysigt och ointressant på samma gång, faktiskt.

Tidigare om Neil Gaiman:

2 responses to “Den där jävla oceanen

  • Sluggo

    I efterordet till Marvel 1602 finns en sån där typisk Gaiman-grej. Han ska alltså nedteckna några rader om serierna han skrev bara några år tidigare, men för att göra det tar han med sig sin vita hund och serierna han själv skrivit ner till en båt – han bor vid en sjö- där han ror ut och ligger och läser sina egna alster. Att han hade han sina solglasögon och skinnpaj tar jag för givet.
    Det är också problemet med många av hans serier och böcker; attributen och poserna verkar ofta vara viktigare än själva innehållet. Han har hittat sin gothromantiska framtoning och vuxensagovrå i världen, och är uppenbart lite väl förälskad i den själv.

  • Fia

    Jag tyckte också denna var lite tråkig. Dock kan jag rekommendera The Graveyard Book, den var fin!

Kommentera

