Inifrån zombiens huvud

Bokshopping 2011-01-02

Bokshopping 2011-01-02

För ett tag sedan gjorde jag ett stort inköp av zombielitteratur. Nu har jag äntligen satt tänderna i den första boken i samlingen, nämligen Monster island av David Wellington. Efter debaclet med Plague of the dead av ZA Recht var jag lite rädd för genren, men det fanns ingenting att oroa sig för. Det här är guld!

I Monster island känner vi igen zombierna. De är precis som vanligt. Nästan. Skillnaden är så här efter halva första boken i trilogin att zombierna framställs ovanligt mänskligt. De är sjuka människor som blivit odöda, inte fasansfulla monster som jagar oss och äter våra hjärnor.

Det främsta tecknet på den annorlunda zombievinkeln är att vi faktiskt får följa en del av handlingen ur en av zombiernas perspektiv. Han är för all del en ganska speciell zombie. Han kan nämligen tänka rationellt till skillnad från de andra ätmaskinerna, men inte desto mindre är han en av dem. För att inte säga för mycket låter jag det stanna där. Jag litar på att ni som gillar zombier kommer att läsa själva och sitta precis som jag och ropa och hoppa av iver. Kanske blir det även en spoilervarning och lite extra gottigt i den slutliga recensionen.

Förutom zombieperspektivet har vi en ganska bekant historia. Överlevare gör så gott de kan, dödar zombier och letar mediciner. De åker mellan Afrika och USA med båt (känner ni igen?), men i det här fallet har Afrika klarat sig makalöst bra. Faktum är att just de mest vapentäta länderna klarat sig allra bäst. Och de mest… vildsinta. Civilisation lönar sig icke mot zombiesmittan.

David Wellington

David Wellington

Det här är alltså en riktigt bra början på en zombietrilogi (Monster island, Monster nation, Monster planet) av David Wellington, som förresten även skrivit böcker om vampyrer och varulvar som jag också känner en stark lust att läsa nu och som dessutom ser ut som Leonard Hofstadter i Big bang theory, inte sant?

 

Leonard Hofstadter

Leonard Hofstadter

Jopp. Värsta hallonbären lika som lingon.

2 responses to “Inifrån zombiens huvud

  • fabucjonas

    Låter som läsvärt. Läste förresten precis ut Rechts Plague of the dead och den var ju stundtals skrattretande dålig. Men underhållande kanske ändå just därför, så jag ångrar inte mitt byte =)

Kommentera

