Halfhead är helt fantastisk

Jag har nyligen skrivit om hur det kändes att läsa Halfhead av Stuart B MacBride. Författaren är samma person som Stuart MacBride, som skrivit ett antal deckare innan han nu tagit fram stora scifiyxan och gett oss ett near-future-mästerverk.

Jag tycker det är synd att han känner ett behov av ”pseudonym” bara för att han byter genre lite. Ändå är även Halfhead väldigt mycket deckare, i en framtidsmiljö.

Efter att ha läst halva Halfhead beställde jag resten av hans produktion från Adlibris. Det blev sju böcker och jag vet inte om jag kunde ha högre förväntningar eller vara mer spänd och nervös inför ett bokpaket.

Ja, ni förstår nu att det är något helt otroligt som hänt mig. Jag låter ju nästan mer förälskad än efter Chelsea Cain, eller hur? Men ja, det här är riktigt bra spänning.

MacBride skriver friktionsfritt. Allt flyter utan minsta lilla konstighet. Karln måste vara perfektionist. Dessutom lyckas han återskapa ögonblick som får blodet att frysa till is, panik att bubbla upp i bröstet, men även fjärilar att fladdra och berg-och-dal-bane-känslan att suga tag i magen. MacBride är ögonblickens mästare.

Berättelsen går hela vägen i 180 km/h. Det finns kortare andningspauser, men lika ofta avbryts de abrupt och jakten fortsätter.

Redan på sidan två vänder jag mig bort i vämjelse och ryser av obehag och välbehag. Sedan fortsätter nöjet i 376 sidor. Jag har sällan varit så uppspelt och förtjust genom en hel bok. Det fanns inga dalar, inga tråkiga passager.

Halfhead av Stuart B MacBride

Halfhead av Stuart B MacBride

Huvudpersonen är William Hunter, som är polisagent. Han har dock ett förflutet som professionell datahacker innan han gjorde sin plikt inom polisen och fastnade där. Will är en trevlig prick på sina sätt, men också en vansinnigt driven person med för mycket hjältemod för sitt eget bästa. Karaktären kompliceras dessutom av en underliggande känslighet som får krypa fram under handlingens gång.

Huvudperson nummer två är förstås Mördaren. I det här fallet Dr Fiona Westfield, psykolog och seriemördare av rang. Även hennes karaktär är härligt komplex. Jag älskar och fruktar henne. Jag vrider mig i avsmak inför hennes sysslor, men kan samtidigt inte låta bli att heja på henne mellan varven.

Det är här jag måste tänka lite på Chelsea Cain. Kvinnlig seriemördare med karisma. Manlig polis med ett inre mörker. Det går hem. Men likheterna stannar där. Det här är något annat. Det är två fantastiska författare som hittat liknande grundstenar och producerat väldigt bra böcker.

I den nära framtiden där Halfhead utspelar sig har ekonomin nästan rasat. Det finns stora mängder arbetslösa människor som buntats ihop i ghetton. Där det en gång varit attraktivt att bo om än med trångt livsutrymme, har förfallet gjort att människorna lever i förvaring med virtual reality som enda flykt.

Tunga brottslingar avrättas inte, istället används de som avskräckande exempel efter att ha lobotomerats och manipulerats med opereration för att särskiljas från vanliga människor och se löjliga ut. De hålls som djur och utför smutsiga arbeten, som att städa offentliga toaletter med skurhink och mopp. De vanliga människorna ser dem inte längre. De har blivit lägre än djur.

I den här världen arbetar Will som polisagent med allvarliga brott. Och här får vi lära känna Dr Fiona Westfield, som har en oförrätt att hämnas. Och hon tänker hämnas med besked.

Jag vill egentligen inte ge er orimliga förväntningar, men jag är ärligt talat inte säker på att det är möjligt. Det här är en av de bästa böcker jag läst och jag hoppas innerligt att MacBride skriver en uppföljare eller sjutton.

Övriga recensioner av Stuart MacBrides böcker:

St

ISBN

Författare: Titel

Bandtyp

Pris

1

0061147893

BABIAK, PAUL:SNAKES IN SUIT

Häftad

100 kr

1

0440335957

BECKETT, SIMON:CHEMISTRY OF

Pocket

71 kr

1

1400049628

BROOKS, MAX:ZOMBIE SURVIVAL

Häftad

108 kr

1

0316081051

GRANT, MIRA:FEED

Pocket

93 kr

1

0312980116

HAZELWOOD, ROY:DARK DREAMS

Pocket

71 kr

1

0007342578

MACBRIDE, STUART:BLIND EYE

Häftad

101 kr

1

0007193181

MACBRIDE, STUART:BROKEN SKI

Häftad

101 kr

1

0312940599

MACBRIDE, STUART:COLD GRANI

Pocket

64 kr

1

0007244622

MACBRIDE, STUART:DARK BLOOD

Häftad

117 kr

1

0312949359

MACBRIDE, STUART:DYING LIGH

Pocket

64 kr

1

000724455X

MACBRIDE, STUART:FLESH HOUS

Häftad

69 kr

1

0007344228

MACBRIDE, STUART:SHATTER TH

Häftad

151 kr

1

0393324826

ROACH, MARY:STIFF

Häftad

95 kr

Frakt

29 kr

Att betala

1.234 kr


8 responses to “Halfhead är helt fantastisk

Lämna en kommentar