Är jag redo för alternativhistoria?

Jag har sedan ett tag tänkt sätta mig in i en för mig ny genre, alternativhistoria. Inte ens på Sciencefictionbokhandeln var de särskilt insatta, även om de minsann hade en hel hylla med alternativhistoriens mästare: Harry Turtledove.

Alternativhistoria handlar om precis vad det heter: vad som kunnat hända om saker hänt annorlunda. Om krig startats tidigare, om någon tagit ett annat beslut, om någon annan vunnit osv. Det finns en hel serie av Turtledove som handlar om vad som hänt om andra (?) världskriget avbrutits av att utomjordingar tvingat mänskligheten att hålla ihop mot en gemensam fiende.

Det här intresserar mig storligen och förutsatt att man slipper alltför långrandiga beskrivningar av olika sammandrabbningar (det här har jag upplevt i renodlat historiska böcker) så tror jag det kan vara en dundersuccé. Alternativhistoria räknas som en undergenre till science fiction och SF har jag nästan aldrig blivit besviken på.

En gammal favorit i genren är ju The difference engine av William Gibson, där dataåldern kommer för tidigt och det blir steampunk av alltihop. Men då jag läste den tänkte jag inte på att det var alternativhistoria.

Bokshopping 2010-01-04

Bokshopping 2010-01-04

Efter lite letande gick jag hem med en hög böcker att börja min genreupplevelse med. Vart det bär hän efter de här är omöjligt att veta. Men man måste börja någonstans. Har ni tips så ge mig gärna.

  • Gunpowder empire (Crosstime Traffic, #1) av Harry Turtledove
  • Curious notions (Crosstime Traffic, #2) av Harry Turtledove
  • In high places (Crosstime Traffic, #3) av Harry Turtledove
  • His Majesty’s dragon (Temeraire, #1) av Naomi Novik
  • Third reich victorious: Alternate decisions of World War II  av Peter G. Tsouras (editor)
  • Om Tyskland segrat : 56 alternativa scenarier av Dennis E Showalter, Harold C Deutsch

Vi har alltså tre till synes fristående böcker i Turtledoves Crosstime Traffic-serie, som verkar handla om tidsresande människor som hamnar i olika historiska ögonblick och kanske därmed ändrar historien. Vi har första boken i Naomi Noviks serie om hur Napoleonkrigen plötsligt innehåller drakar och vi har två böcker som verkar handla om exakt samma sak, dvs vad som hänt om olika ögonblick i andra världskriget haft andra utgångar, dvs om människor tagit andra beslut. De två sista är mer fackboksaktiga än de andra, rent skönlitterära. De innehåller dessutom inte vilka gissningar som helst, utan kvalificerade sådana av riktiga Historiker.

Jag har som sagt tänkt på den här genren ett tag och varit väldigt frestad att gå och be om tips på Sciencefictionbokhandeln. Jag fick väldigt bra, men inte så insatt, hjälp. Kanske hade jag mest otur. Kanske finns det en suverän anställd som är insatt i det, som bara inte jobbade just idag. Men kanske är det en lite bortglömd subgenre. Kanske är det bara några få nördar som hittat den ännu så länge?

Spänningen är ju lätt att förstå, tycker jag. Tänk om…? Tänk om självmordsbombaren lyckats med sitt dåd i december? Tänk om Hitler vunnit andra världskriget? Tänk om man inte upplöst svensk-norska unionen? Tänk om Sverige, ägandes Finland, hade gått in i Ryssland? Tänk om vi inte upptäckt kärnkraften? Tänk om det var japanerna som fällt atombomben?

8 responses to “Är jag redo för alternativhistoria?

  • fabucjonas

    Synnerligen intressant. Jag gjorde en preliminär undersökning för egen del (genom att läsa OM olika alt.historiska teman) för att se om det var ngt för mig. Kom sen av mig och det blev inte att jag gick vidare. En sak jag kan vända mig emot är den förenklade historieskrivning i vilken en person kan ändra världshistoriens lopp. Ofta är ju större krafter än så i omlopp. Intressantare då är om en kedja av händelser tillsammans ger en annan utgång, t.ex. what if -nassarna vann 2WW. Hoppas du recenserar sen.

  • Feuerzeug

    fabucjonas, Jag ska absolut recensera när jag väl kommer igång med dem.

    Men sen är jag ändå beredd att acceptera att det räcker med en fjärils vingslag (nästan) för att en hel rad följande händelser ska ändras. Mycket handlar om situationen och vilka val som verkar rimliga just där och då. Om omständigheterna är annorlunda på något sätt så blir ju även valet kanske annorlunda.

    Men jo, kanske blir det förenklat. Det får jag se!

  • Creutz

    Intressant. Third Reich Victorious har jag tänkt skaffa länge. Kanske skulle göra det, så får vi parallellrecensera.

  • Feuerzeug

    Creutz, vore skoj! Men det kommer dröja lite innan jag kommer till den i läslistan, så ingen brådska. Hojta till om du hittar den eller börjar på den.

  • Eve

    Låter intressant ska bli kul att följa det och se vad du tycker om böckerna.

    Sedan finns ju Tony Samuelsons Jag var en arier, som bygger på att Tyskland vann WW2.

  • Feuerzeug

    Eve, aha. Tackar. Jag visste inte att den faktiskt handlade om det, men den står lustigt nog med på min att-läsa-lista. Så förr eller senare hade jag alltså råkat på fenomenet oavsett! =D

  • Feuerzeug

    bokoholist, jag gillar den! *skriva opp* Tack för tipset, precis vad jag behöver.

Kommentera

