Googolplex och det gyllene språnget

Vid en myssurfning på Elib.se hittade jag Googolplex av KG Johansson. Jag har visserligen sneglat på den förut och sett ett par recensioner, men nu var det dags.

För att förklara mitt beslut kan jag räkna upp följande nyckelfraser från beskrivningen: ”kolonister som reser till den avlägsna planeten”, ”manipulera DNA”, ”de märkliga varelserna”, ”andra universa”.

Jag har inte läst KG Johansson förut, tror jag, men tack vare den här kom jag att tänka på Det gyllene språnget av Bertil Mårtensson (som förresten finns som gratis ebok! Ny länk: http://www.las-en-bok.com/). Det gyllene språnget handlar om hur människan försöker kolonisera en planet bebodd av väldigt intelligenta katter, som bland annat är makalösa på matematik.

Det gyllene språnget

Det gyllene språnget

Vi får följa två människor, Mikael och Jennifer, som kommit för att kolonisera den nya planeten, ZQ9001. De är från början gifta, men bara för att endast gifta par får bli kolonisatörer. På väg till planeten separerar de.

Vi får även följa två katter, Auirrchchiuiia och Kaiirruechuirr, som fått i uppdrag att ta reda på mer om de nya besökarna på planeten.

Auirrchchiuiia träffar Mikael sedan han tvingats lämna kolonin. Efter att språkbarriärerna börjat lösas upp förstår Mikael att man inte kan kolonisera planeten som det var tänkt, nu när det finns intelligent liv där. Men kolonisatörerna är knappast beredda att ge upp sitt nya paradis. Man vägrar erkänna att katterna är intelligenta och håller envist fast vid att de bara är djur. Jennifer börjar snart förstå att det inte är så enkelt och hon lämnar kolonin och sin nya man för att hitta Mikael.

Tillsammans hoppas man kunna övertala kolonin att ändra planerna genom att visa dem katternas fantastiska matematik.

Mer om Bertil Mårtensson:

Bertil Mårtensson på twitter:


Kommentera

