Att välja bok med flödesschema

För några dagar sedan, strax innan jag fick feber och strax efter bokmässan, hittade jag ett flödesschema över hur man väljer SF- eller fantasybok. Sedan dess har schemat spritts över internet, men om ni händelsevis missat det, eller om ni vill ha min åsikt alternativen som presenteras, så följer här en recension av flödesschemat. Nu när jag åter är vid mina sinnens fulla bruk.

Varning för väldigt nördigt inlägg.

SFSignals flödesschema för SF och fantasy

SFSignals flödesschema för SF och fantasy

För schemat i största upplösning, så att allt går att läsa – klicka här.

Första valet är:

1. Where should I start?

a. Fantasy
b. SciFi

1a. Yes – I pretty much live in a fantasy land already
1b. Yes – Fly me to the moon

1c. No – Can’t I have both?
1d. No – I only read books with pictures.
1e. No – What about horror?
1f. No – I’d rather not be seen in that area of the bookstore.

Och så fortsätter det… Inte helt dumt tänkt.

Vad kan man hitta då?

Man hittar t ex världens bästa zombiebok World war Z genom att välja:

1e. No – What about horror?
Not much to choose from. Looking for vampires?
No – more like zombies.
Zombie war or one man against a horde?
With a little help from my friends.
World war Z by Max Brooks

Ursäkta va?? – ”Not much to choose from. Looking for vampires?” Pfffft! Vad är du, flödesschemamakare, 15 år och Team Edward!? Jag blir förribannad, tammefan. Vaddå inte mycket att välja på? Massor massor av zombieböcker finns det och många av dem är bra.

Om man väljer ”I’m going it alone” efter ”Zombie war or one man against a horde?” istället så får man I am legend av Richard Matheson.

Om man väljer ”No – On second thought, why not go with a classic.” istället så får man Frankenstein av Mary Shelley, för han är ju verkligen en zombie… eh.

Riktigt dåligt utbud zombier alltså. Men vad mer kan vi hitta?

Om man istället väljer Fantasy först och sedan:

Yes – I pretty much live in a fantasy land already.
Are you going to be upset when you don’t find Harry Potter?
No – I know where to find him if I need him.
Are you new to the fantasy genre?
Yes – I am as yet unfamiliar with your tropes. Do your worst.
Lord of the rings by JRR Tolkien
No – I’m not that new
The Silmarillion by JRR Tolkien

Mhm. Så är man ny ska man läsa Sagan om ringen direkt och om man läst den ska man läsa Silmarillion!? Ursäkta va. Det här är ju riktigt dåliga tips. Visst är Sagan om ringen ett nyckelverk inom genren, men knappast den man nödvändigtvis ska börja med. Och Silmarillion?! Maken till svårgenomtränglig bok får man ju leta efter. Att rekommendera den är som att jaga bort folk från fantasy från första början. Den kan man nog gladeligen läsa allra sist.

Men vad kan man mer få för fantasytips då?

 Are you new to the fantasy genre?
No – I’m what you call experienced.
Like the Arthurian legend?
No
Looking for modern-day settings?
No – Let’s find another world, this one’s depressing.
Fan of Westerns?
No – Too dusty. And I’m not much of a card player.
Animals more your thing?
(Ja, för det finns ju inte djur i vilda västern??)
No – I have allergies.
How about some alternate history?
(Sade vi inte ANOTHER WORLD nyss?)
No – I never paid any attention in history class
(Är inte det just då man kan ha stor nytta av alternativhistoria?)
Ready to dive into a series?
Yes – the other two options ended with some strange choices.
(Eh?)
Does the series have to be finished?

Här hamnar man på A song of ice and fire av George RR Martin om man väljer Nej.

Den kallar de low fantasy.

Om man väljer high fantasy får man The way of kings av Brandon Sanderson, som förresten avslutar Wheel of time åt Robert Jordan , som dog i förtid.

Om man väljer Yes:

Do the words sword and sorcery have a positive connotation for you?
No
Looking for an old-fashioned Trilogy?
Yes – three is my lucky number.
What shall we read about?
Thieves –> Mistborn av Brandon Sanderson (igen)
MacGuffins –> Sword of Shannara av Terry Brooks (Vaddå, har inte de andra det?)
Assassins –> The farseer trilogy av Robin Hobb
Magicians –> The riftwar saga av Raymond E Feist

The Wheel of time av Robert Jordan hittar man förresten under:

Looking for an old-fashioned Trilogy?
No – In for a penny, in for a pound I always say.
So, five or six books enough for you?
No – I shall require at least ten.
Enjoy quests to prevent great evil frm conquering the world?
Yes – Good vs. evil on an epic scale, please.
Who will save us?
The One Power –> The wheel of time av Robert Jordan.

Det här är väldigt intressant, eftersom vi fortfarande befinner oss under ”Does the series have to be finished? – Yes”. Wheel of time är nämligen inte avslutad ännu.

A Memory of Light, sista delen, kommer under 2012 och skrivs av Brandon Sanderson sedan Robert Jordan gick bort. Detta gäller de tre sista böckerna i serien, som totalt innehåller 14 böcker (varav Robert Jordan skrev 1-11).

Om vi går tillbaka till början och istället tänker oss att vi valde varken Fantasy eller SciFi, utan istället den idiotiska: ”No- I’d rather not be seen in that area of the bookstore” så hamnar vi här:

We won’t tell. Prefer a drama?
No – I just watched The notebook last night.
Postmodern mind-bender?
No
Interested in Dystopian fiction?
Yes – I’m a sucker for worst case scenarios.
(Här har de helt glömt att zombier ska in)
Totalitarian or world gone mad?
Madness
(Om man istället väljer Dictators – Religious totalitarians här, så hamnar man på The handmaid’s tale av Margaret Atwood. Undrar om hon är nöjd med det? Hon vill ju inte heller synas i de skämmiga Fantasy- och SF-hyllorna.)
Do manufactured humans interest you?
No
Which question most frigtens you? (Who needs books? eller Who needs Free Will?)
No – I was thinking more post-apocalyptic.
Like the world on fire?
Yes – Some men just want to see the world burn.
The road av Cormac McCarthy

Hallå? Världen har sedan länge brunnit färdigt. Jag skulle känna mig lurad, hur bra The road än är.

Like the world on fire?
No – but a worldwide pandemic would be cool.
The stand av Stephen king

Man ska väl vara nöjd med att de inte skrivit att det är få böcker även i den här genren…

Ja.. ni hittar säkert egna detaljer att uppröras över.

I övrigt hittar vi ganska väntade bidrag: William Gibson, Isaac Asimov, Robert A Heinlein, HG Wells, Ursula K LeGuin, Arthur C Clarke mfl.

I allmänhet tycker jag om försök att hjälpa människor att välja böcker i fantasy och sf. Se bara på Bokstävlarnas fantastiska inverkan på Helena (Dark Places). Dessutom älskar jag flödesscheman.

Men hur fint det här än ser ut på håll, så tycker jag inte om det riktigt. För många konstiga val. För konstig uppdelning. För mycket fördomar. Och faktiskt för mycket klassiker. Vill man locka någon till en genre kan det vara farligt att ge dem klassikerna, som är favoriter bland de redan invigda, men som kan vara tunga och skrämma bort nykomlingar.

För mig ser det här ut som en kul grej för redan frälsta. Kan inte rekommendera någon att använda den för att hitta rätt bok, faktiskt.

Däremot kan man nog som redan insatt använda den som en läslista för att täcka in SF- och fantasygenrerna och få en överblick över deras subgenrer.


11 responses to “Att välja bok med flödesschema

  • Böckerx3/Metta

    vilken fantastiskt karta!

  • Eli

    Vilken gedigen genomgång du gjort! Efter en snabbkoll på kartan kan jag nog hålla med om att det verkar mest som en kul grej för redan insatta. Jag hittade faktiskt en ny vampyrbok :)

  • Feuerzeug

    Böckerx3, väldigt rolig!

    Eli, ja, vad skönt att någon håller med. Men jo, vi insatta kan nog kanske hitta någon ny eller iaf få reflektera över genrernas beröringspunkter…

  • Vi börjar måndagen med lite nörderi, tycker ni inte? « Eli läser och skriver

    […] Feuerzeug hittade jag en rolig grej, ett flödesschema för hur man kan hitta böcker inom fantasy, sci-fi […]

  • Emma

    Mycket bra genomgang, det gillar jag skarpt. Dock vacks tanken om hur de tankte nar de satte ihop det…

  • Em

    Knasigt flödesschema! Känns som att någon tänkt ”vi gör något med fantasy” och sen inte haft en aning om hur, men kört på ändå. Det verkar ju inte direkt som att de läst böckerna ifråga.

    Vilken bra blogg, jag är glad att jag ramlade in här! Råkade just googla mig hit eftersom jag har tänkt recensera ”What Lies Beneath the Clocktower”, som du ju nämnt, på min blogg. Undrade om den alls var känd här i konungariket (den verkar ju inte finnas på sf-bokhandeln!?). Kul att en del åtminstone har uppmärksammat den. :) Tyckte du den var bra? Jag gillade, men inte helt förbehållslöst. Måste säga att jag var lite besviken på att det fanns så ENORMT många oväntade sätt att gå och dö på…

  • Feuerzeug

    Emma, tack =) Visst undrar man lite…

    Em, hehe, kanske är personen lite mer insatt på någon viss del, men inte på hela. Förmodligen kunde många hjärnor tillsammans sätta ihop det ultimata flödesschemat? =)

    What lies beneath the clocktower, ja… Jag har inte läst i den ännu, men ser mycket fram emot det. Förstår att det nog är irriterande många sätt att dö på, men det är just vad jag förväntar mig baserat på min ungdoms multislutsromaner. Man får gå tillbaka och välja smartare helt enkelt… många gånger. ;)

    Tack för ditt beröm! Ramla gärna in fler gånger!

    • Em

      Haha jo, klart att man ska dö lite titt som tätt, det hör ju till! :) Man ska känna sin sårbarhet som ensam äventyrare. Jag får fortfarande lite handsvett när jag tänker på den otäcka sandmasken-illustrationen i Ensamma Vargen! Men, för att försöka förklara utan att lämna några spoilers, om det i en situation finns till exempel tre HELT olika val, såsom 1) använd våld, 2) fly, eller 3) försök att övertala, då kanske man kunde tänka sig att åtminstone ett av dessa val skulle leda vidare, men det hände mig flera gånger att jag fick gå tillbaka och välja om, ibland flera steg bakåt, bara för att ändå upptäcka att ALLA alternativen ledde till en tidig The End. Men nu är jag lite gnällig, det var trots allt en mycket angenäm upplevelse!

  • Feuerzeug

    Em, haha! Jag förstår… ja, då blir det ju ganska irriterande. Å andra sidan jätteroligt när du förklarar det så här i efterhand. ”No one here gets out alive.”

  • något att längta efter « (inte så) Anonyma Biblioholister

    […] att leta efter mer Bell/Gaylord! LÄS dessutom hennes lockande inlägg om Moleskin Book journal och det sköna flödesschemat för val av SF/fantasy/horror-böcker. Share this:FacebookTwitterDiggLike this:GillaBli först att […]

Lämna en kommentar