Neverwhere: Fuck you, Neil Gaiman

Det dröjde knappt en sida förrän jag älskade Neverwhere av Neil Gaiman.

Efter bokoholistens översvallande ord hade jag ganska höga förväntningar, men det stämde alltsammans. Det finns ett driv i språket och en underbar självklarhet med vilken varje ord följer på det föregående. Ändå blir handlingen aldrig självklar och förväntad.

Karaktärerna är levande och färgstarka med både fina och fula sidor. De är lite överdrivna, som karikatyrer, men på ett kärleksfullt sätt. I slutändan saknar jag dem så fort jag slagit ihop boken efter sista sidan.

Neverwhere är en helt underbar bok, full av läsglädje. Den är allt det som Lud-in-the-mist inte var. Allt jag önskade mig av Mirrlees fick jag istället av Gaiman: äventyr, skratt, kärlek och dödsföraktande mod. Så fuck you, Gaiman, som lurade mig att läsa Lud-in-the-mist från början med din översvallande blurb. Om det inte vore för det onödiga tidsslöseriet så hade jag ju läst Neverwhere för länge sedan.

Neverwhere av Neil Gaiman

Neverwhere av Neil Gaiman

I Neverwhere följer vi huvudpersonen Richards resa till London Below, ett helt annorlunda London, under det vanliga London Above. Där finns magi och talanger, en flytande marknad och lite annorlunda platser på tunnelbanestationerna än man kanske är van vid.Richard dras in i London Below av en händelse och där råkar han ut för en fantastisk resa, som jag inte kan eller vill avslöja över huvud taget, men upplägget är klassiskt. Vi har en sökare och ett sällskap som följer med på den långa, farliga vägen (Tolkien någon?).

Ibland är det roligt så att man skrattar högt. Ibland är det läskigt. Ibland är det blodigt. Alltid, alltid är det en riktigt välskriven, bra bok.

Nu förstår jag varför Bokoholisten köper Neverwhere i olika utgåvor och varför man måste söka upp platserna från Neverwhere i det verkliga London, eller varför man fnissar när man ser en viss tunnelbanestation.

Det här är bara underbart. Nu vill jag läsa den igen.

Tidigare om Neverwhere:


8 responses to “Neverwhere: Fuck you, Neil Gaiman

  • Pål Eggert

    Har du läst hans genombrottsverk, Sandman-serien?

  • Feuerzeug

    Pål Eggert, nej jag har bara läst Stardust innan, men fick den här varmt rekommenderad som inkörsport till mer Gaiman.

    Jag har dock förstått att det finns en stark fanclub till Sandman och den kommer absolut att läggas till listan förr eller senare. Mycket mer Gaiman kommer det bli!

  • bokoholist

    Du förstår att du MÅSTE köpa Careys serieversion också nu va?

  • Pål Eggert

    Sandman är fantastisk. De första numren (den kom ut som serietidning först och samlades sedan i album) är lite trevande (men bra) och sedan när han finner sin stil tar serien fart rejält. Neil planerande den dessutom från början med ett slut, så den tvångsavslutades inte när den började sälja dåligt eller något sådant. Han skiftar mellan längre berättelser och mer novellartade, och allt är verkligen en del av en övergripande berättelse. Jag blev oerhört inspirerad av den. Den öppnade verkligen mina ögon för att man kan berätta vad man vill med fantastik. Man behöver inte hålla sig till några genreregler, man kan leka och bland och ändå få till något bra. Eller som i Gaimans fall, något som är bäst.

  • Feuerzeug

    bokoholist, ja jag misstänker det. *mummelmutter* =P

    Pål Eggert, du framför väldigt övertygande argument. Jag får uppsöka min favoritseriehandel och leta reda på de där. Kanske är en av de bästa argumenten att det finns en sådan hängiven fanskara. Å andra sidan finns ju även Twilight-fenomenet, som får Star Trek-fans att verka välanpassade. ;)

    I slutändan så ja… Gaiman är bäst och ska sluta blurba andra eftersom han ändå bara överglänser dem.

  • Emmas Bokhylla

    Det var lange sedan, men jag minns fortfarande hur jag alskade den! Brutalt!

  • Neverwhere av Neil Gaiman | Bokmärkt

    […] Feuerzeug , Bokslukarens blogg och Boktokig är tre andra som har läst och recenserat boken. […]

  • Den där jävla oceanen | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] vet ju hur det går när jag ska läsa Neil Gaiman, haha! Men ibland funkar det. Den här gången var det mitt […]

Lämna en kommentar