Min bokbeställning är en manifestation

Det blev dags att beställa böcker till slut igen. Jag stod nyss vid bokhyllan och tänkte att jag ”läst bort” en del men att det fortfarande var många kvar. Men ni vet känslan av att en bok man absolut vill ha inte finns hemma och kanske plötsligt försvinner och aldrig kommer tillbaka och dessutom är helt omöjlig att hitta även på antikvariat? Den känslan. Den grep tag i mig.

Därför blev det ett stycke inköp enligt följande:

Min vana trogen har jag svårt att inte köpa ”alla”. Det gick rykten på Twitter om att jag även köpte Mira Grant, men det blev inte så. Feed har fått så pass olika recensioner att jag nog måste läsa den först ändå. Mo Hayder kändes inte som någon högoddsare, så där chansar jag och drar hem alla på en gång. Gillian Flynn har ju bara två böcker, så det var ju ingen skillnad att köpa två jämfört med en, inte sant? Två är inte fler än en, men en är ingen. Aight.

Sawbones… behöver knappast förklaras. Har nästan mått illa av vetskapen att det finns en ny MacBride där ute som inte står i min bokhylla där den hör hemma.

Tjärven av John Ajvide Lindqvist

Tjärven av John Ajvide Lindqvist

Tjärven då slutligen. John Ajvide Lindqvist är ungefär det bästa vi har i Sverige vad gäller författare. Det var en riktig höjdpunkt i mitt läsliv när Hanteringen av de odöda kom och jag är så sjukt tacksam att det finns en svensk skräckförfattare som skriver så bra.

Så hör jag att han bara sålt 300… 300!!! ex av Tjärven. Som inte bara är en Ajvide-bok utan till och med om zombier! Jag blir så arg och less. Bara för att den säljs som ebok (och ljudbok). Ärligt talat var det därför jag gjorde en beställning nu över huvud taget. Jag kan inte vänta mer. Jag måste bevisa NU och för alla att vi visst det vill ha Tjärven och att ebok duger alldeles utmärkt. Faktum är att jag nog läser snabbare på surfplattan (HTC Flyer) än i pappersform. Nackdel: Inte tillåtet att läsa i badet.

Så. Sluta fundera på det och köp Tjärven nu. Den kostar bara 78 kronor och den går jättebra att läsa även i mörkret om man som jag har en trevlig android. Läsa zombiebok i mörker… Det är så det ska vara.

12 responses to “Min bokbeställning är en manifestation

  • snowflake

    Det var en maffig beställning, vilken tur att jag redan har nästan alla annars hade jag blivit avundsjuk. :-)

  • Feuerzeug

    Snowflake, min filosofi är att ta i när jag väl beställer. Det är ju aldrig billigare än Adlibris ändå, tycker jag. Men jo, det blev en del. Min skräckkänsla av att inte ha böckerna inom räckhåll har iaf lagt sig, så det känns väl investerat.

    Har du läst Hayder? Vad tyckte du?

  • Anna (med näsan i en bok)

    Förstår inte varför jag inte köpt Tjärven ännu…Jag fullkomigt älskar John Ajvide…Nu ska jag slå till:)

  • Feuerzeug

    Anna, precis! Kan bli ett skojigt uppsving nu på Tjärven efter nyheten om säljsiffrorna. Bara för att visa och för att man kommer på sig själv med att ha glömt.

  • Eva-L

    Köpte precis Sharp objects och har bara läst några sidor, men det är bra sidor. :)
    En annan fördel med läsplatta, förutom att det går fort att läsa, är att man inte kan tjuvkika (så lätt iaf) på slutet. Mkt bra för mig!

  • bokoholist

    Jag måste erkänna att Feed bara är halvläst, trots att jag älskade det jag hann läsa innan jag glömde bort den igen. Jag antar att runtomkring-grejorna när jag började läsa (operationen och allt det där) bara har råkat färga den lite osynligt ”no-no”. Men snart så. Nån gång. Joråserru.

  • Feuerzeug

    Eva-L, jag har fått höra att den är i det närmaste perfekt, så jag har höga förväntningar. Apropå att tjuvläsa så är det ju bara att ta ”Gå till…” sista sidan. ;)

    Bokoholist; lätt hänt. Som när man råkar kräkas av en god macka. T ex Sandys rökta renröra… bara som exempel.

  • Swedish Zombie

    Snyggt det blir på telefonen med en bok sådär, tunnelbaneresorna lär ju bli behagligare. Men det känns samtidigt knäppt att ha en dyr telefon, en telefon är ju slit och släng. Jag har ännu inte bestämt mig om det ska bli en nook eller en vad-det-nu-var-för-märke-på-läsplattan hos netonnet. Springa runt med en iPad skulle kännas lite skämmigt.

  • Feuerzeug

    Swedish Zombie, Det är ingen telefon utan en surfplatta. Jag har bytt från ZTE Light, som var helt okej till deluxeplattan HTC Flyer. Den går att jämföra mot bakgrunden som är ett vanligt A4 med text. Dvs den är stor som en pocketbok ungefär.

    Den får alltid plats och är bekväm att läsa med.

    Ska du köpa så skulle jag rekommendera typ ZTE Light. Kostar som en läsplatta, men du får en ”dator” på köpet med Google Reader, wordpress, svara på kommentarer på bloggen, twitter etc etc på köpet. Jag förstår inte poängen med en läsplatta längre. Särskilt inte de som är bundna till särskilda filformat.

  • Swedish Zombie

    Nej nej det kommer aldrig gå. Har fullt upp med att få min fästmö att fortsätta acceptera bokleveranser på 15 romaner i månaden eller så. Sedan en värstingplatta ovanpå det, hon skulle slänga ut mig! Haha

  • Swedish Zombie

    Du är lite roligt petnoga förresten, den ser ju ur som en telefon på bilden? =P

  • Feuerzeug

    Det är ju en stor och viktig skillnad mellan telefon och surfplatta! En skillnad på några ”. Sedan tjänar man igen köpet på bibliotekslån och gratis klassiker… ;)

Kommentera

