Bokpaket och terminofobi

Gissa vad jag har gjort!! Beställt jättemassor av böcker från Adlibris, jajjemän.

Men det var tre månader sedan sist, så jag vill inte höra något om att jag redan har hundra olästa böcker hemma, okej?

Det är uppenbarligen fantasyvår av något slag, så två hela serier fantasy är med på listan. Dock med viss lutning mot den onda bråda döden, förväntar jag mig.

Först Abercrombie, som vad jag förstått ska lyckas kombinera min kärlek för fantasy med min kärlek för mord och död. Han är väldigt snygg också. Har jag sagt att han kommer till Swecon? Har jag lovat att hålla mig lugn?

  • Blade itself (The first law #1) av Joe Abercrombie
  • Before they are hanged (The first law #2)
  • Last argument of kings (The first law #3)
Och även hans två fristående böcker från samma värld:
  • Best served cold
  • The heroes (helt ny)
Sedan Steven Erikson aka han-som-skrivit-Malazar-Mazaran-Mazarin-äh-du-vet. Jag är osäker på varför han är bra, men det ska bli ganska härligt att läsa en tio böcker lång serie som är komplett. Får hoppas att jag gillar dem också, men lite får man chansa.
  • Gardens of the moon (Malazan #1) av Steven Erikson
  • Deadhouse gates (Malazan #2)
  • Memories of ice (Malazan #3)
  • House of chains (Malazan #4)
  • Midnight tides (Malazan #5)
  • Bonehunters (Malazan #6)
  • Reaper’s gale (Malazan #7)
  • Toll the hounds (Malazan #8)
  • Dust of dreams (Malazan #9)
  • The crippled god (Malazan #10)

Slutligen även lite deckarmys av mina älsklingar:

 

Åh, jag skiter i att jag har så många böcker på listan. Det här är ju underbart. Och förmodligen en väldigt bra intervention inför att jag inser att jag bara har en (utgiven) bok kvar i A song of ice and fire.

Jag brukar få lite lätt hjärtsnörp, panik, ångest och hyperventilation när jag snart läst ut en bra bok eller serie. Det är inte abibliofobi. Jag har tusen böcker. Det är rädslan för att närma sig slutet. Terminofobi. Den har mig i sitt grepp.

Ska du också köpa vårens böcker? Fast du redan har så många? Har du också terminofobi? Välkommen in i värmen.

Terapisamtal ges gratis i kommentarerna.

11 responses to “Bokpaket och terminofobi

  • Mia

    Nejnej, inga fobier här inte :-D Men, det stod Dexter #6 och då antar jag du läst tidigare, hur är de jämfört med serien? Som är helt fantastisk enligt mig… (nu hoppas jag lite på att den inte är så värst bra, så jag inte får bokhögsamlarefobi)

  • acryformyth

    Oj oj oj, vad lycklig du kan vara som har klickat hem den där högen. Abercrombie njöt jag verkligen av (The First Law). Jag ska snart ta mig an del två. Steven Erikson måste jag också läsa. Men, tio tegelstenar, pust! Med min läshastighet tar det väl ett decennium. (Fast det blir ju ett bra decennium då :) ).

  • Feuerzeug

    Mia, jag har sett säsong 2-3 och halva 4 av tv-serien. Första boken motsvarar första säsongen ganska exakt. Efter andra boken divergerar och sedan följer de inte varandra särskilt.

    Tv-serien är jättebra. Böckerna är också jättebra, men de är bra på olika sätt. Jag tror jag har skrivit om det tidigare (https://feuerzeug.wordpress.com/2010/08/12/nar-boken-blir-film/). Först och främst är böckerna jättebra och Jeff Lindsay skriver bra och med fint flyt. I böckerna handlar det mer om Dexters inre än i tv-serien. Man får följa hans inre dialog konstant. I tv-serien har man lite mer distans till honom och framför allt till hans inre monster, den mörka passageraren, som inte verkar ha fått någon framträdande roll i tv-serien.

    Gillar du tv-serien och böcker, så kommer du nog älska Jeff Lindsay. Men kom ihåg att det inte är riktigt samma sak.

  • Feuerzeug

    A cry for myth, jag är inte riktigt klok, men jag älskar att köpa hela serier på en gång. Betryggande att alla älskar Abercrombie. Erikson är lite mer av en chansning, men det lät så härligt med en hel serie på 10 böcker. Jag gillar sånt. Nu läser jag ju George Martin, så ”tegelstenar” är numera på runt 1000 sidor, inte fjuttiga 600 ;).

    Det borde ta mig tio år också, men konstigt nog brukar jag läsa tjocka böcker snabbare än tunna, relativt sett.

    Nä, hoppas på sjukt bra läsning. Om inte annat så kanske det botar (tillfälligt) terminofobin lite.

  • Hanna

    Gudars så härligt! Inte ett ord om köpstopp (som ingen iaf kan hålla sig till!). Jag tror att jag ska beställa hem en hel hög med böcker jag också. Nog för att jag – efter mitt mindre bra läsår – har en hel hög med olästa böcker redan men allvarligt, jag kanske inte är sugen på just dem. Eller så är jag bara sugen på att köpa böcker och det är också okej!

    Japp, AdLibris – here I come!

  • Feuerzeug

    Hanna, vad sade du nu? Väääldigt dålig mottagning här borta. Jag HÖRDE inte riktigt. Men jag hörde att du skulle beställa böcker. Yay! ;D

  • Swedish Zombie

    Köpte du en hel serie på tio bara sådär? Det kallar jag tåga! Lustigt med terminofobin. Jag var nog så förr, Nu tycker jag tvärtom att det känns bra när det är färdigläst. Skönt att kunna stryka några titlar på listan. Jobbigt att aldrig få saker överstökat, tycker jag. Vilket förmodligen är en högst vansinnig inställning till att läsa. Men det finns ju så mkt jag vill läsa och hela tiden kommer det bara mer och mer och i relation till min uppskattade livslängd är det ju hopplöst!!!

  • Feuerzeug

    Swedish Zombie, jajjemän, jag brukar göra så. Ibland går det åt skogen och ibland inte. Men i värsta fall är det inte helt svårt att bli av med en komplett serie.

    Gjorde så med Stuart MacBride och med Mo hayder, Gillian Flynn, George Martin och Walking dead. Ingen av dem var misslyckat köp.

    Ibland känns det bara skönt att vara klar med en bok, men när de är som allra bäst, då får jag den här paniken över att inte få uppleva mer med personerna i boken.

    Och ja. Man får ännu mer panik om man tänker på hur mycket det finns att läsa på så lite tid. Så får vi inte tänka! Aaaaaarggggh! Halp. Snacka terminofobi i ultimat form. Rädslan att inte hinna läsa allt innan man DÖR. ;)

  • bokstävlarna

    HURRA för att du har köpt Abercrombie! Skynda dig och läs nu så att vi kan diskutera! (Jag läste nyss ut Last Argument…)

  • Eve

    Hoppas du gillar Abercrombie. Älskar hans böcker, men kanske ska varna lite om att tempot (i första boken iaf) är en aning långsamt… Dock bra ändå. Steven Eriksons serie betar jag igenom nu, men till skillnad från dig så beställer jag en bok i taget :P Tyvärr lite av en varannanbokserie tycker jag, första och tredje boken var bra, andra bitvis rätt seg. Fjärde som jag läser nu började segt men tog sig sedan. Ska bli kul att se vad du tycker om allt så småningom :)

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, misstänker att de hamnar ganska långt upp i listan, jaaa. =)

    Eve, tack för varning. Mycket behövligt eftersom jag är ganska otålig av naturen. Ska hålla det i minnet.

    Kul att så många gillar både Abercrombie och Erikson. Det lovar gott för min beställning. Jag har läst lite om Eriksons stil och tycker det låter himla bra, men vet ärligt talat knappt alls vad de handlar om. o.0

Kommentera

