Robin Hobb, geniet

Kanske har ni hört att jag letar efter Ultimat Jättebra Fantasy? Jag hittade ju förvisso Steven Erikson och Steven Brust, men hur glada gynnare de än är, som skriver bra, så är det Robin Hobb som seglade upp som nummer ett jättebästa fantasyförfattaren jag vet.

Jag började läsa Hobb när jag pluggade till min disputation, och behövde något riktigt smakrikt mumsig för att koppla bort tankarna på Ond Bråd Död Inför Opponenten. Det var precis efter att Hobb besökte Sverige, vilket ju var oturligt, men jag försöker att se det positivt…

Robin Hobb skriver inte bara väldigt bra, hon skriver dessutom feministiskt. Det finns starka kvinnor, sexismen som företeelse beskrivs kritiskt och nyanserat, och till och med kön diskuteras på ett bra sätt utan att komma ivägen för handlingen, nej det är en del av den och ett bidrag till det som gör böckerna så jävla bra.

Jag började från början, och läste The Farseer Trilogy, som handlar om lönnmördarlärlingen Fitz, som kommer upp sig i världen från oäkting till händelsernas mitt i Six Duchies, riket där kvinnor är soldater och drottningar kan regera precis som en kung.

I Assassin’s apprentice är Fitz fortfarande ett litet barn, och möter dagligen omgivningens fördomar, spott och spe. Han har en förunderlig förmåga att kommunicera med djur – the Wit – men det anses fult, och han måste dölja sin förmåga för alla.

I det kungliga hushållet får Fitz husrum som tjänare i stallet, men snart blir han kontaktad av kungen själv, och dras in i lönnmördarens yrke. Dessutom får han instruktion i svärdskonst, skrivande, och hovligt uppförande.

Det är de kungliga intrigerna som driver handlingen framåt, men egentligen är det Fitz uppväxt som är fokus för berättelsen. Han är en väldigt levande karaktär, med många sidor och drag, och han ställs inför ständiga utmaningar. Jag skrattar och gråter och myser om vartannat.

Med Assassin’s apprentice insåg jag att Robin Hobb är en mycket speciell författare, dvs mycket bra, och att trilogin egentligen knappt alls handlar om en lönnmördarlärling egentligen, utan om så mycket annat.

Jag vill verkligen rekommendera Robin Hobb, och jag tror nog att det är bra att börja från början, som vanligt..


13 responses to “Robin Hobb, geniet

  • elisabeth

    du går från klarhet till klarhet:). men nog har du läst Fools-serien också? och grattis till disputation!

  • Carolina läser...

    Åh – The Farseer-trilogy är definitivt med på min absoluta tio-i-topp-lista för fantasy. Den är galet bra!!

  • FantastiskFiktion

    Jaa! Nu ska jag hålla mig från ”vad var det jag sa” och istället bara säga ”hurra!” :) Hobb är lite av min idol förstås, och ju mer jag läser av och om henne desto mer gillar jag henne. Den naturliga följden efter de tre i Assassin’s Apprentice-serien är att läsa Ship of Magic-serien, och sen *därefter* The Golden Fool-böckerna. Missa inte heller novellsamlingen The Inheritance, men den skadar inte om man sparar till sist. Sen finns det förstås Soldier Son-trilogin också, men den utspelar sig i en helt annan värld och är skruvad på ett helt annat sätt, så många blir besvikna för att de väntar sig något som liknar Assassin’s Apprentice. Om man inte har sådana förväntningar är den riktigt bra, dock. Hoppas du får mycket läsglädje! :D

  • Gia

    Åh den serien älskar jag, det blev en omläsning av den serien kring förra årsskiftet och den var lika bra som den första gången jag läste den.

  • Läskiga fantasyzombier? | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] efter att jag läste den första boken av Robin Hobb, Assassin’s apprentice, var jag bara tvungen att läsa nästa bok i Farseertrilogin, Royal […]

  • Helen Bruhno

    Din recension fick mig att bli så intresserad att jag genast gick till bibblan för att låna första delen. Jag hittade den på svenska, slukade den, var i akut behov av del två men då av någon anledning fanns den inte. Så jag måste nu vända mig till de engelska för att kunna fortsätta läsa. Hur är

  • Helen Bruhno

    Hm. Min kommentar blev visst av någon anledning avhuggen, upptäckte det nyss. Jag ber om ursäkt för det. Det som skulle komma efter ” Hur är” var helt enkelt Hur är engelskan i böckerna, är det lätt att begripa? Min engelska är bra, dock är den under träning för att jag ska kunna komma åt vissa böcker som inte översätts till svenska. Tack på förhand.

    • Feuerzeug

      Helen, Jag skulle säga att det är bra och begriplig engelska. Jag är i och för sig synnerligen van vid att läsa på engelska, men Hobb känns lättläst, och jag tror att du måste försöka, om än med en ordbok och anteckningsblock tillgängligt i början. Det är så jag lärde mig att läsa på engelska – jag slog upp alla okända ord, och skrev upp dem på papper (eller i bokens pärm!). Snart upptäcker man att det bara dyker upp nya konstiga ord i början av en bok/författare. Sedan kan man den författarens vokabulär.

      Vad gäller stil och grammatik, så är det bara att träna. Och jag tror som sagt att Hobb har en normal och rimlig stilnivå. :)

      Lycka till som tusan, jag tycker verkligen också att det är värt att läsa på engelska för utbudets skull.

  • Helen Bruhno

    Tack för ditt svar! Det ingav mig verkligen mod att våga mig på Hobb. Jag fastnade ju så i del 1 och jag kan tänka mig att på originalspråk är böckerna ännu bättre. Jag har många gånger svurit högt och tydligt över böcker jag läst om dels på din blogg men också på andra, som då är på engelska. Där finns så många spännande böcker på engelska ju! Speciellt inom fantasy då. Så nu ger jag mig ut i okända farvatten och jag ska verkligen lära mig engelska ordentligt nu. Tack igen! (Har du några andra måste-läsningar inom fantasy så säg gärna till!)

  • Malin

    Det låter verkligen intressant. Jag får sätta upp henne på min oändliga att-läsa-lista.

  • Slutet på piratfantasy med drakar | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Robin Hobb, geniet – Assassin’a apprentice (Farseertrilogin #1) […]

  • Gamla grå vargar och snabba katter | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Robin Hobb, geniet – Assassin’a apprentice (Farseertrilogin #1) […]

  • Gamla hundar kan också sitta | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Robin Hobb, geniet – Assassin’a apprentice (Farseertrilogin #1) […]

Lämna en kommentar