Barbaren, kungen, trollkarlen och Stenen

Sista boken i triologin First law av Joe Abercrombie! Förväntningarna på Last argument of kings var högt ställda, eftersom han blivit min nya kärlek i de tidigare två böckerna. Och med honom, så menar jag förstås Logen Ninefingers, huvudperson och barbar. ;)

”Fighting with a man and fighting against him are only a whisker apart. Far closer than not fighting at all.”
Ur Last argument of kings, av Joe Abercrombie, s 77

”It can be a fearsome weapon, patience. One that few men ever learn to use.”
Ur Last argument of kings, av Joe Abercrombie, s 77

I första boken The blade itself hände egentligen inte väldigt mycket, men vi fick lära känna samtliga karaktärer och världen omkring dem ganska väl.

The first law handlar om Logen Ninefingers, en barbar från Norden, som hamnar i sällskap med en grupp väldigt olika personer, som måste ta sig till en plats, vi vet inte var, för att göra någonting, vi vet inte vad. Det är ett uppdrag som ska rädda världen, men länge följer de flesta med av helt andra orsaker än ändamålet.

De flesta bli nog kära i Logen. Han är stor och grov och klumpig och galen underbar. Den enda som riktigt utmanar honom är hans barbarkompis Dogman, eftertänksam och ödmjuk. Trollkarlen Bayaz är hemlighetsfull, impulsiv och grinig. Han har sina orsaker, men delar helst inte med sig. Hjältinnan Ferro är en galen före detta slav, som dödar lätt och som umgås endast under hot. Jezal är en bortskämd ädling från hufvudstaden och Collem West är den ärliga och rättrådiga soldaten, som förgås under tunga beslut om liv och död. Glokta, torteraren och inkvisitorn, plågas som vanligt av sitt slitna samvetes många kval.

”Truly, life is the misery we endure between disappointments.”
Ur Last argument of kings, av Joe Abercrombie, s 477

Joe Abercrombie

Joe Abercrombie

I den första boken gav ett sällskap sig ut på resa för att hitta Stenen. Känns det igen? I den andra kom de hem och riket drog ut i krig på alla fronter. I denna, den tredje boken får vi alltings upplösning.

Män blir kungar, soldater dör och ingen visar sig riktigt vara den man trodde. Abercrombie leker medvetet med fantasygenrens mest typiska drag. Han gör det med stil och humor och skapar sin helt egna värld, full av stereotyper och ändå helt ny.

”Everything beautiful has a dark side, and some of us must dwell there, so that others can laugh in the light.”
Ur Last argument of kings, av Joe Abercrombie, s 501

Sista boken var dock inte riktigt lika bra som de två första. Allt för mycket var förutsägbart. Allt för lite var riktigt roligt.

Jag vill gärna be Johan från kommentarsfältet till recensionen av första boken utveckla lite vad han menade:

Feuerzeug: jag har en lite annan poäng än så, men jag kan inte utveckla den utan att spoila hela tredje boken. (:”

…för jag tycker det var mycket tydligare att Abercrombie leker med genren i de första två böckerna. I den tredje tycker jag det snarare fallerar än blir uppenbart. Abercrombie tappar greppet om sin egen skapelse och det blir snarare så att han slutar precis enligt genrestereotypen än att han fortsätter leka med den.

Om det skulle nog Abercrombie säga som han låter Bayaz tala till Ferro:

”Let us leave the philosophing to those with more time and fewer scores to settle.”
Ur Last argument of kings, av Joe Abercrombie, s 610

Generellt är Abercrombie fortfarande högst läsvärd och jag ser fram emot hans två fristående böcker från samma värld. Men det är synd att hans trilogi inte kunde sluta bättre än så här.

Tidigare om Joe Abercrombie:

The first law:
Och även hans fristående böcker från samma värld:

6 responses to “Barbaren, kungen, trollkarlen och Stenen

  • Pål Eggert

    Hmm, tycker du verkligen att han slutar leka med genren i slutet? Logens slut är ju – ja, han får en dimension som är rätt oförutsägbar. Och slutar på samma sätt som han började, på sätt och vis.
    Kriget avslutar inte ondskan utan förklaras vara lite bättre av en enda anledning, nämligen att det där demonkriget i historiens början genererade lite större högar av lik än vad som nu var fallet. Hur menar du att tredje delen mer faller in i det traditionella (?) fantasyspåret?

    • Feuerzeug

      Jag tycker de flesta personerna slutade precis som jag förväntade mig. Och enligt genrestereotypen. Ynglingen blev kung, den rättrådige dog, kungen avsattes, magikern drog till skogs och vilden drog vidare i sitt krig. Så tycker jag att han misslyckades. Och att han blev förutsägbar. Och alltså mer genretypisk än skruvad.

  • Pål Eggert

    Jo, det har du ju rätt i. Men jag menar att det finns en liten skruv på allesammans. Ynglingen blev kung, men har verkade ju känna sig rätt vilsen även på slutet, inte så vanligt i ”ynglingen blir kung”-berättelser där de verkar växa med ämbetet. När han försöker växa så blir han ju bara satt på plats. Magikern drog till skogs, efter att avslöjat vilken manipulatör han hela tiden var. Vilden drog vidare, lite som Conan när han ger sig ut på nya äventyr, men utan den glädje som Conan brukar ge uttryck för, utan bara som ett sätt att traska vidare i hjupspår som känns ännu djupare än tidigare, och där cirkelrörelsen blivit tydlig. Så jag tycker du har både rätt och fel.

  • Pål Eggert

    Jag hoppas du inte tycker att jag jobbar mig på dig. Jag bara tycker det är kul att diskutera med dig.

  • Feuerzeug

    Pål, ja du har en poäng. ;) Det är inte supertrivialt. Det finns en del fina detaljer och skruvar.

    Jag får väl erkänna att jag kanske uttryckt mig slarvigt. Jag menade inte att Abercrombie misslyckades helt och hållet på något sätt, men att han misslyckades lite jämfört med vad jag förväntade mig och vartåt jag trodde det barkade i andra boken. Bara så. Jag hade velat bli lite mer överraskad, antar jag. Lite mer lycklig (oavsett om slutet var lyckligt eller inte).

    Och nej, nej, nej, diskussioner uppskattas högeligen! Min dröm är en sextio kommentarer lång diskussion någon gång.

  • Pål Eggert

    Bra, du väckte lite diskussionslust i mig, men jag nojar lätt när jag är på sociala medier där jag inte kan läsa av reaktioner utanför texten.

Kommentera

