Serier, som i flera böcker om samma sak

Det här handlar alltså inte om serier som i teckningar med text, utan om serier som i flera böcker efter varandra, om ungefär samma sak.

Det finns många bra böcker och många bra författare. Ibland räcker det att boken är skriven av den och den författaren, så vet man att den är bra. Ibland räcker det att boken handlar om (helt överraskande) virus som hotar mänskligheten, så vet jag att jag vill läsa den.

Men ibland är det så fint att författaren dessutom väljer att skriva en serie på samma underbara tema, eller om samma underbara person. Här har jag sammanställt några av de serier jag uppskattar mest just nu och i vilka jag köper varje ny bok som utkommer. Jag har säkert glömt någon, men jag kommer att yla argt och be ödmjukt om förlåtelse när jag inser det.

Jag tycker nog mest om att läsa böcker som finns som serier. Jag tycker om (mja) att vänta på nästa bok som kommer ut. Jag älskar att öppna första sidan och veta att nu… nu kommer det något bra! Och det vet man ju egentligen bara när man läser serier. I fristående böcker kan författaren få för sig att ta ett vildsprång och byta riktning. Då står man där, handfallen tills man förstår poängen och hänger på. Men då är det ju inte längre samma underbara känsla som man var ute efter, den man kände i förra boken. Det är nog det jag älskar med serier – att få min nästa fix av Känslan.

Nu är jag egentligen lite emot genrer eftersom de stänger in böcker (och musik) i fack de sällan passar perfekt i. Men se genrerna i den här listan mer som en hänvisning än som en sanning, så kan jag leva med mig själv.

Stephanie Plum-serien av Janet Evanovich
Senaste bok: 16 (Sizzling sixteen)
Huvudperson: Stephanie Plum
Genre: Chicklit

Janet Evanovich

Janet Evanovich

Stephanie Plum är smart och rolig, precis som chicklithjältinnan ska vara. Hon är charmig och impulsiv och har all gatusmarthet hon behöver. Nästan.

Hon brukade arbeta som inköpare av underkläder, men när hon förlorar jobbet och behöver pengar bestämmer hon sig för att ta jobb hos kusin Vinnie som borgensagent. Hon fångar misstänkta brottslingar som inte dykt upp i rätten och som därmed riskerar kusin Vinnies utlånade borgenspengar. Med i handlingen finns även italienskättlingen och hunken Joe Morelli, som är Stephanies pojkvän, hans stora orangea hund Bob och Joes rival, världens häftigaste borgensagent Ranger.

Man skrattar sig rakt igenom varje bok, samtidigt som de är riktigt spännande till och från. Man får i varje bok träffa nya invånare i Trenton och stadsdelens omgivningar och även om det efter ett tag blir ganska välbekant alltihop, så vill jag fortfarande läsa mer. Chicklit från sin bästa sida.

Jack Reacher-serien av Lee Child
Senaste bok: 14 (61 Hours), men snart: 15 (Worth dying for)
Huvudperson: Jack Reacher
Genre: Deckare

Lee Child

Lee Child

Jack Reacher är hårdast av de hårda, en avskedad militärpolis utan fast punkt. Han reser runt i USA och vart han än tar vägen så råkar han ut för konstigheter och människor som behöver hans speciella hjälp. Han kan fånga skurkar. Jack Reacher vet precis hur skurkarna tänker och han vet var han ska leta efter dem. Under seriens gång får man även veta mer och mer om Reachers förflutna samtidigt som han sällan uppnår några större förändringar i sitt leverne trots att åren måste gå.

Reacher är den hetaste hunken av dem alla och spänningen är olidlig hela vägen från pärm till pärm. Jag antar att även manliga läsare får sitt lystmäte i form av brutala slagsmål och ganska häftiga vapen. Lite om den senaste boken 61 hours har jag skrivit här.

Dexter-serien av Jeff Lindsay
Senaste bok: 5 (Dexter is delicious)
Huvudperson: Dexter Morgan
Genre: Thriller

Dexter-serien av Jeff Lindsay

Dexter-serien av Jeff Lindsay

De flesta har kanske sett TV-serien. Dexter är den ”snälla” psykopatiska seriemördaren, som bara dödar de onda. Han har fått en rad förhållningsregler av sin fosterfar och dem lyder han blint. Han måste vara säker på att den han dödar är en ond människa som dödat andra och som kommer att döda igen. Samtidigt måste Dexter försöka hålla sig undan lagen och ta hand om sina relationer med sin syster och sin flickvän. Dexter jobbar själv som blodstänksanalytiker på samma polisstation som sin polissyster. Minst sagt komplicerat och väldigt, väldigt spännande, blodigt och intressant.

Beauty-Killer- aka Gretchen Lowell-serien av Chelsea Cain
Senaste bok: 3 (Evil at heart)
Huvudperson: Archie Sheridan och Gretchen Lowell
Genre: Thriller/Deckare

Chelsea Cain

Chelsea Cain

Chelsea Cain lyckas få den psykopatiska seriemördaren att bli ännu läskigare. Hennes skapelse Gretchen Lowell är den ondaste man kan tänka sig och så lite till på det. Hon har för vana att tortera sina offer innan hon dödar dem med stuprännerensare (syra?), som offren får dricka själva. Alla dör till slut, märkta av hennes framfart och med ett hjärta inristat i huden. Alla utom en: Archie Sheridan, polisen som leder jakten på henne. Av någon orsak kom han undan levande, men brutalt misshandlad och nu jagar han henne igen. Jag kallade henne i en recension för Drottningen av blod. Kunde inte längta mer efter nästa bok.

Dublin(?)-serien av Tana French
Senaste bok: 3 (Faithful Place)
Huvudperson: Olika i varje bok.
Genre: Deckare

Tana French

Tana French

Serien har nog inget officiellt namn och hålls bara löst samman av de ingående karaktärernas uppdykande som bifigurer i boken innan. Kanske kan man kalla dem Dublin-serien. I första boken träffar vi två poliser och ett fall som gräver upp det förflutna. I andra boken träffar vi den mer tillbakadragna karaktären av de två. I den tredje boken en mer avlägsen bifigur. Annars är böckerna såvitt jag förstår fristående. Själv har jag bara läst den första, faktiskt, men det var kärlek och de följande två står på vänt.

Vilka är era favoritserier? Tipsa gärna, jag behöver fler och mer.

6 responses to “Serier, som i flera böcker om samma sak

  • mariasbokliv

    Charlaine Harris serie som ligger till grund för Tru blood? Patricia Briggs serie om Mercy Thompson, Val Mc Dermids böcker (iaf de tidiga) om Tony Hill

  • Vixxtoria

    Att inte spoila är ju en viktig fråga för en bokrecension. Jag vill inte heller veta slutet på en bok/film/whatever, och särskilt inte om det är en bok där själva slutet så att säga är poängen med boken (sen är det en annan sak att sådana böcker där slutet är hela poängen i själva verket sällan är värda att läsa. Slutet kan vara viktigt, men om ett oväntat slut är hela behållningen, näe…).

    Men just bokbloggandet tycker jag är annorlunda. Jag har själv en ständig spoilervarning på min blogg – jag vill ju diskutera böcker jag läst, och hela boken, inte först och främst tipsa andra om böcker. Att smyga om slutet i en bok funkar ju inte. Då finns det ju helt plötsligt ingen plats där man kan diskutera ett helt verk. (För min del räckte det med att jag fick hålla tyst med att Harry dör i sista HP-boken inför en massa människor i min omgivning som väntade på pocketversionen eller den svenska översättnignen).

    För övrigt när jag en starkt fundering på att börja med bloggrubriker av typen ”Läkaren är mördare i Tio små negerpojkar” och ”Charlotte Löwensköld gifter sig aldrig med prästen”. Jag vet inte om det skulle ge mig fler eller färre läsare, dock. Men många skulle blir arga.

  • Feuerzeug

    Vixxtoria, det verkar som att jag måste byta layout.. Alla kommenterar på intilliggande inlägg istället för på det de avser ;)

    Oj.. ja jag håller med om att ifall man varnar så får man spoila. Dock lyckades du nu spoila Harry Potter för mig utan förvarning. Tack.. =/

    Just sådan tanklöshet som jag menar. Inte när man faktiskt diskuterar boken och varnar i förväg för ”känsliga läsare” så att de kan läsa och bli tipsade utan att upplevelsen förstörs.

    Om du börjar skriva sådana rubriker så blir iaf jag arg. Särskilt som man inte ens behöver vilja läsa rubrikerna för att råka på dem, t ex på bokbloggar.se.

    Och jag hoppas också att dina exempel inte var verkliga exempel. Jag har iofs inte tänkt läsa någon av dem, men nu kan jag det ju isf absolut inte. =)

  • Vixxtoria

    Ja, i så fall måste du byta layout. Jag läste till och med alla kommentarer innan jag skickade min, och om man ändå lyckas kommentera på fel inlägg, så har nån webbdesigner inte tänkt till :-)

    För övrigt ber jag så mycket om ursäkt för att jag spoilade, jag kunde nog inte föreställa mig att du inte hade läst. Det är förstås ingen som nånsin dör i några böcker jag har läst. Lovar.

    Och jag har nog insett att jag skulle få fler mot mig än med mig om jag började med dylika rubriker. Men jag skulle i alla fall inte bli bortglömd.

  • Nedbruten, men inte död | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] Serier, som i flera böcker om samma sak […]

Kommentera

